Luftig bolleloff i form

Categories Baking, Oppskrifter, Rundstykker og boller

Denne loffen er perfekt som tilbehør til for eksempel suppe. Dette er en elegant måte å bake loff på, og den skal bli ganske så lekker og morsom om du lykkes med hevingen.

Ingredienser

(2 loff i 1.6 liter former)

6 dl melk

1 pk. tørrgjær

2 ts salt

2 stk egg (ett av de til pensling)

1 kg hvetemel

2 ss smør/margarin

Slik gjør du

Smelt smør i en kasserolle. Ha så i melken. La blandingen bli fingervarm.

Ha hvetemel, gjær og salt i en bakebolle

Bruk eltekrok på kjøkkenmaskin. Kjør på lav hastighet. Ha ett egg i melblandingen

Så har du i melkeblandingen. Blir deigen for bløt, har du bare i litt mer hvetemel

Deigen elter du i 10-15 minutter.

Sett så deigen til heving i ca. 30 minutter

Når deigen er ferdig hevet knar du den godt på benken.

Del så opp i emner. 8 emner til en brødform

Smør brødformen. Rull små boller av emnene. Plasser bollene inntil hverandre i formen slik du ser jeg gjør på bilde.

La etterheve i ca. 20 minutter

Pensle med egg. Du kan ha på valmuefrø om du ønsker

Stekes på 190 grader, midterste rille, over/undervarme i 30 minutter. Litt forskjell på ovner da.

Ta loffen ut av formen og la den avkjøle på rist.

4 kommentarer

4 thoughts on “Luftig bolleloff i form

  1. Berre 1 lag med boller? Eller har du 2 oppå kvarandre for å få dei så høge? Takk for en fin og inspirerende bogg 😀

  2. denne skal jeg prøve og lage, men vet ikke om jeg lager boller, men vi får se. din ser jo veldig fi ut, og synes jeg kjenner smaken, med meierismør og syltetøy det er sååå godt,tror du har lagt den ut før, men det tror jeg var før jeg skjønte hvordan jeg skulle lagre oppskriften, så tusen takk igjen Tom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *