Nydelig “lasagne” uten pasta

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Middag, Oppskrifter

Dette er et godt alternativ for de som er litt lei av den tradisjonelle lasagnen med pastaplater, og vil prøve noe nytt. Her har jeg brukt skiver av squash istedenfor lasagneplater og ostesausen er creme fraiche med parmesan. Du kan også bytte creme fraiche med cottage cheese om du ønsker.

Du trenger til en ildfastform for 4 personer:

  • 400 gram kjøttdeig
  • 1 løk
  • 1 paprika
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 2 pk hakkede tomater (jeg har brukt med basilikum & oregano smak)
  • 0.5 boks mais
  • 1 boks creme fraiche (eller cottage cheese)
  • 3 ss raspet parmesan
  • 1 squash
  • 3 tomat (kan sløyfes)
  • 1/4 pose grønnkål
  • 300 gram revet ost eller topping

Slik gjør du:

Først bruker du en ostehøvel og skjærer squash i skiver. Jeg har lagt skivene på et stekebrett, strødd på litt salt for å trekke ut vannet imens jeg ordner resten. Etterpå tørker du bare av de med litt papir.

Stek kjøttdeigen i en varm panne med litt olje eller smør. Krydrer litt med salt og pepper.

Ha så i kuttet løk, paprika, mais og grønnkål når kjøttdeigen nesten er ferdig stekt. La dette surre sammen ett minutt.

Så har jeg i de hakkede tomatene. Dette får surre sammen et par minutter før jeg trekker pannen av platen.

Så finner du fram en ildfastform. Først deler jeg tomater i skiver som jeg dekker bunnen med. Dette trinnet er ikke nødvendig. Kan sløyfe tomater om ønskelig. Er det saftige tomater blir det fort litt mye væske i bunnen av formen.

Så har jeg i ett lag med kjøttfyllet, så et lag squash.

Så blander jeg creme fraiche med parmesan.

Creme fraiche og parmesan er neste lag, før jeg fortsetter med kjøttblandingen. Hvor mange lag du vil ha kommer an på hvor stor form du har. Prinsippet er uansett det samme som vanlig lasagne.

Så topper jeg lasagnen med revet ost, oregano og paprikakrydder.

Lasagnen steker jeg på 200 grader i 30-35 minutter.

Server gjerne med en salat eller hvitløksbaguetter.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *