Ovnsbakt laks med sprengte poteter og agurksalat

Categories Blogg

Laks er bare utrolig godt. Og laks smaker like godt kald som varm. Her har jeg bakt den i ovn sammen med sprengte poteter. Jeg bruker FirstPrice laks, noe jeg alltid gjør. For jeg syns den er ganske så god, men må ikke oversteke den. 

Først koker du opp noen poteter, helst litt små poteter. Samtidig har jeg halvkokt små gulrøtter. 

Laksestykkene legger jeg på et stekebrett med bakepapir. Krydrer med vegeta, salt, pepper og en liten skvett olje. 

De ferdigkokte potetene legger jeg også på samme brett. Så kryster jeg de med en gaffel. Bruker du kalde poteter holder de seg litt bedre sammen.

På potetene har jeg litt olje, salt, pepper og hakket vårløk og paprika. 

Laksen og potetene steker jeg i ovn i 10 minutter på 220 grader. 

Imens de er i ovn surrer jeg gulrøttene i honning i en panne. Blir en nydelig sødme på gulrøttene som passer godt til den syrlige agurksalaten som også er tilbehør. 

Serverer også med deilig Sandefjordsmør. Kok opp fløte og maizena.

Pisk inn kaldt smør i små terninger. Sausen skal ikke koke, bare holdes varm.

Smak til med sitronsaft, salt og hvit pepper helt til slutt, og rør inn finhakket persille eller vårløk. Da er det bare å servere.

2 kommentarer

2 thoughts on “Ovnsbakt laks med sprengte poteter og agurksalat

  1. Kokt kald laks med agurksalat og rømme er en rett som bør løftes opp
    Den er kjempegod.
    Du kan kanskje lage en artikkel om den?
    Jeg elsker bloggen din!👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *