Ovnsbakt lettsaltet torsk

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter

Man får nesten ikke noe bedre mat en lettsaltet torsk. Lettsaltet fisk er ikke billig i butikken. Da er det bedre å salte selv. Og det har jeg gjort her.

Til salting

800 gram torsk (jeg har brukt torsk fra FirstPrice)

2 liter vann

120 gram grovsalt

1 ss sukker

Slik gjør du

Tilsett salt og sukker i vannet og rør om, legg ned fisken og sett inn i kjøleskapet. La stå fra 12–24 timer. Står fisken kortere tid så må mer salt tilsettes, står den lenger i kjøleskapet så må fisken vannes ut litt. Min fisk her har ligget i 19-20 timer. Og det syns jeg var perfekt. Da er de saltere en de du kjøper ferdig.

Ovnsbakt lettsaltet torsk

(til 4 personer)

800 gram lettsaltet torsk

150 gram bacon i biter

Potet til 4 personer

Smør/margarin til steking

Kvernet pepper

Gulrot- og broccolistuing. Den finner du oppskrift på HER

Slik gjør du

Stett potet på kok og lag stuingen

Bacon stekes i en panne med smør. Jeg bruker godt med smør, for bacon og fettet har jeg over fisken på serveringsfatet.

Finn fram et stekebrett med bakepapir. Legg torsken på brettet. Ha på litt kværnet pepper

Stekes i ca. 8 minutter på 200 grader til fisken flaker seg. Tiden varierer litt etter tykkelsen på fisken.

Da er det bare å servere

7 kommentarer

7 thoughts on “Ovnsbakt lettsaltet torsk

  1. He,he du/dere trenger ikke å holde regning med fett og slikt som oss andre som må tenke på dette hele tiden….men det ser veldig godt ut

  2. God mat dette! Har du prøvd med lettsaltet seifilet? Ser at det er prøvd i Spania, men har ingen oppskrift. Har lyst og prøve…..???

  3. Jeg bruker frossen torskefilet, strør på salt og lar den tine med saltet på . Lar den ligge over natten , eller ca 8 -9 timer . Fikk dette rådet av en stuert på en fiskebåt, nydelig mat…😋

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *