Plukkfisk i terteskjell

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter


Tradisjonelt fyller man terteskjell med fiskepudding, reker, erter og hvitsaus. Man kan også lage andre varianter. Jeg har for eksempel lagd Terteskjell-Taco.

Oppskrift på begge disse finner du her.

Terteskjell med fiskepudding og reker

Terteskjell-Taco

Denne gangen slår jeg et slag for plukkfisken. Plukkfisk i terteskjell må jo være en fantastisk variant tenkte jeg. Så da prøvde jeg det. Og jeg hadde rett som vanlig. Dette var meget godt. Ja, vi syns faktisk at den var bedre en med fiskepudding. Jeg klarte 3 av disse, kokkefruen 2. Da var vi godt mette.

Vil du ha oppskrift på tradisjonell plukkfisk. Da finner du den HER

Her har jeg lagd 7 terteskjell med plukkfisk. Jeg bruker torsk i plukkfisken, men du kan også bruke annen fisk om du ønsker. Plukkfisk er jo egentlig restemat fra gammalt av, men vi har sjelden rester etter fisk og potet.

Du trenger

7 terteskjell

2 store potet

300 gram torsk

1/3 purreløk

2 ss smør

2 ss hvetemel

0.5 stk løk

3 dl melk

Muskat

Salt

Pepper

Slik gjør du

Først koker du poteten og trekker torsken i lettsaltet vann. Det regner jeg med at de fleste kan fra før. Jeg bruker samme vannet til begge. Når poteten nesten er ferdig kokt, legger jeg i fisken. Så får den trekke i 5-6 minutter. Dette vannet kan du også bruke i sausen om du ønsker. Mye smak i det.

Smelt smør i en kjele og fres løk til den er myk og blank. Rør inn mel. Spe med melk mens du rører. Kok opp og la sausen småkoke i ca. 8-10 minutter. Sausen skal være forholdsvis tykk.

Smak til med salt, pepper og muskat

Del potet og purre i mindre biter. Tilsett de i sausen og la sausen koke et par minutter til.

Så vender du forsiktig inn torsken i sausen. Du skal ikke røre så kraftig at det bare blir småbiter. Trekk kasserollen av varmen

Terteskjell varmes i ovn. Følg det som står på pakken.

Legg de på et serveringsfat. Fyll de med plukkfisk og pynt med litt purre og ev. gressløk, persille eller dill.

Da er det bare å servere

5 kommentarer

5 thoughts on “Plukkfisk i terteskjell

  1. du store verden så smart du er, det høres utrolig godt ut og mann min var veldig posetiv så denne skal jeg prøve, i dag hadde jeg hjemme laget fiskegrateng av fiskeretter og det er også godt, men tusen takk Tom😀👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *