Pølser i brunsaus med ertepure og gratinert blomkål

Categories FirstPrice produkter, Grønnsaker, Middag, Oppskrifter

Pølser i brunsaus er en enkel hverdagsmiddag, men passer også utmerket som en søndagsmiddag. Her har jeg lagd en ertepure med nydelig grønnfarge som tilbehør. Og gratinert blomkål setter virkelig prikken over i`n. Her har jeg brukt pølser fra Firstprice som var i 50 % disken.

Du trenger: (4 porsjoner)

8 kjøttpølser

poteter til 4 personer

Brunsaus:

  • 4 ss smør
  • 4 ss siktet hvetemel
  • 1 l grønnsaksbuljong (vann og 2 buljongterninger) Jeg har brukt kraften jeg kokte blomkålen i.
  • Salt og pepper

Ertepure
• 1 pk frosne erter (250 g)
• 1 ss smør
• Salt, pepper, 1 ts sukker og chiliflakes
• 0.5 dl fløte

Gratinert blomkål finner du i linken her:https://tomsmatprat.blogg.no/gratinert-blomkal-med-spekeskinke.html

Slik gjør du:

Sett først over potetene og lag gratinert blomkål. Da skal de være ferdig ca. samtidig.

Lag så brunsausen. Smelt smør i en panne, når smøret er nøttebrunt har du i mel. Brun jevningen til ønsket farge. Jeg liker min godt brun, blir en bedre smak på sausen.

Så har jeg i kraften jeg brukte til blomkålen. La koke 5 minutter slik at melsmaken forsvinner. Smak til med litt fløte (kan sløyfes) salt og pepper. Jeg har også i vegeta

Del pølsene i to og ha de i sausen. La di trekke der fram til resten av middagen er ferdig.

Ha erter i en liten kasserolle. Ha i krydder og fløte og kok opp.

Ha i smør og kjør med en stavmikser til du får en glatt pure. Smak til om den trenger noe mer krydder.

Da skal alt være klart for servering folkens. Serveres gjerne med litt tyttebærsyltetøy

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *