Rødkålrulett i form

Categories Grønnsaker, Middag, Oppskrifter, Storfe

Denne har jeg lagd en variant av med hodekål før. I dag bruker jeg rødkål (spisskål) Jeg har et nydelig kjøttfyll med grønnsaker, toppet med blåmuggost. Som tilbehør har jeg grønnkålmiks, kokte poteter og en nydelig saus. Dette er det beste jeg har spist på en god stund!

Du trenger

(til 4 personer)

2 rødkål (spisskål)

400 g kjøttdeig av storfe

2 stilker vårløk

0.5 chili

0.5 rødløk

0.5 paprika

1 ss vegeta

1 ts kvernet pepper

Castello creamy blue

Litt frisk bladpersille

Frisk persille til toppen

Slik gjør du

Kutt av bunnen på spisskålen. Ta bladene forsiktig ifra hverandre

Kok opp en kasserolle med vann. Ha kålen i vannet og la det koke i 4 minutter. Legg de så rett over i isvann.

Legg de så til tørk på kjøkkenpapir/kjøkkenhåndkle

Ha kjøttdeigen i en bolle. Bland inn vegeta og pepper.

Kutt opp grønnsakene som du tilsetter i bollen. Bland godt sammen

Finn en rund ildfastform/paiform etc. Legg kålen slik at bunnen blir tett og at det stikker over kantene. (se bilder)

Fordel kjøttblandingen i bunnen oppå kålen, press litt sammen

Fordel så blåmuggosten rundt i formen

Brett over kantene på kålen. Lapp med ekstra blader du har tatt vare på til akkurat dette. Rødkål blir ikke like myk som vanlig kål. Derfor bitte litt vanskeligere å brette.

Sett på lokk eller alu.folie. Må være helt tett

Stekes på 200 grader i 40-45 minutter

Når ruletten er ferdig stekt, så løft den forsiktig over på en fjøl eller serveringsbrett.

Del den opp i 4 kakestykker, dryss over litt frisk persille

Grønnkålmiks har jeg bare stekt i 2 minutter i en panne med smør. Poteten koker også imens ruletten er i ovn.

Som saus har jeg 1 dl vann og 2 grønnsaksbuljongterninger. Koker opp og jevner med maizena og vann. Så har jeg oppi 1 dl fløte. Krydrer med 1 ts paprikapulver og litt pepper. Så har jeg i gressløk. Nydelig saus på 123.

Da er det bare å servere denne herlige middagen.

1 kommentar

1 thought on “Rødkålrulett i form

  1. nydelig mat! bestemor brukte alltid rødkål, og fylte med medisterfarse. En enorm form som ble satt midt på bordet
    melne poteter og litervis med herlig brunsaus med fløte
    😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *