Saftige nakkekoteletter i brunsaus

Categories FirstPrice produkter, Middag, Oppskrifter, Svin

Nakkekoteletter er de beste kotelettene syns jeg. Vanligvis langtidssteker jeg de, men her har de fått putret i en deilig brunsaus. Som tilbehør har jeg stekte mandelpoteter, en deilig rotmos av lapskausblanding og litt spinat. Det var 6 koteletter i FirstPrice pakken. Vanligvis er det bare 5 stk etter min erfaring. Gram er det samme da, men alltid greit med en ekstra kotelett for oss som er veldig glad i mat. Det lønner seg også å se på kjøttet i pakken.

Først lager jeg brunsaus.

Du trenger til 4 porsjoner
4 ss smør
4 ss siktet hvetemel
1 l kraft(vann og 2 buljongterninger)Jeg bruker oksebuljong her.

1 pakke koteletter

Slik gjør du:

Smelt smør i en panne eller gryte. La smøret få en nøttebrun farge og skummet har lagt seg. Ha så i hvetemel. Brun til ønsket farge, rør litt innimellom. Dette tar noen minutter.

Spe så på med kraft. La sausen koke i 10 minutter, slik at du får kokt ut melsmaken.

Imens sausen koker steker du kotelettene i en panne med smør. De skal brunes på begge sider, ikke være gjennomstekt. Jeg krydrer med litt salt og pepper.

Når kotelettene er brunet, har jeg de over i sausen. Jeg smaker ikke til sausen først. Husk at den får både salt, pepper og kjøttkraft fra kotelettene.

Gryta setter jeg ned på lavest varme, på med lokk. Her skal kotelettene trekke/små putre i en time.

Mandelpoteter har jeg stekt i ovn. Litt olje og salt. 200 grader i ca. 40 minutter. Mindre poteter trenger mindre tid.

Til Rotmosen har jeg brukt ca. en halv pose med lapskausblanding. Den har jeg i en kasserolle med 1 dl fløte.

Kok opp og la grønnsakene trekke i fløte noen minutter. Når grønnsakene er møre moser jeg de. Har oppi 1 ss smør og smaker til med litt salt, pepper og muskat.

Spinaten freser jeg fort i en panne med litt smør. Ikke snakk om mer en ett minutt.

Da er det bare å servere.
P.S: Ikke glem tyttebærsyltetøy.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *