Sitronkylling i form og stekt ris

Categories FirstPrice produkter, Kylling, Middag, Oppskrifter

Sitronkylling i form er en skikkelig digg helgemiddag. Saftig og god kyllingfilet med masse smaker. Med stekt ris som tilbehør er dette en sikker vinner. Kyllingen har jeg lagd til 4 personer, men risen til 2 personer. Jeg er litt glad i mat skjønner dere.

Du trenger

(4 personer)

Sitronkylling

4 kyllingfilet

1 sitron

2 dl fløte

2 dl kraft. (jeg bruker vannet jeg koker risen i, den har jeg buljongterning i.)

0.5 løk

2 stilker vårløk

1 liten broccoli

Salt

Pepper

Paprikapulver

2-3 ss kikkoman

Smør til steking

Selleriblader/Bladpersille e.l

Stekt ris

1 pose ris eller 2 porsjoner kokt ris

1 buljongterning til risvannet

0.5 paprika

0.5 rødløk

0.5 chili

1 fedd hvitløk

Olje til steking

Salt

Pepper

Frisk persille

Slik gjør du

Krydre kyllingfilet med salt, pepper og paprikakrydder

Brun kyllingen på begge sider i en panne med smør

Legg kyllingen i en ildfastform

Kutt opp grønnsakene og ha de i formen med kyllingen

Rasp over skallet fra en sitron

Ha fløte, sitronsaft fra en halv sitron, kikkoman og kraft i formen. Som nevn tidligere bruker jeg kraften fra risvannet.

Sett på lokk eller folie. Stekes i ovn på 200 grader i 30 minutter. Etter 30 minutter tar du av lokket og steker i 10 minutter til.

Pynt litt med den andre halvdelen av sitronen og selleriblader (eller persille/gressløk om du vil)

Stekt ris

Først koker du ris. Bruk buljongterning i vannet. (enten grønnsak eller høns)

Kutt opp grønnsaker

Den kokte risen stekes blank i en panne med olje. Bruk godt med olje, risen trekker mye til seg. Krydre med litt salt og pepper

Tilsett grønnsakene og la dette frese sammen i 2-3 minutter

Dryss over frisk persille før servering.

Da er det bare å servere dette nydelige måltidet

2 kommentarer

2 thoughts on “Sitronkylling i form og stekt ris

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *