Stekt svineknoke med grønnsaker og fløtegratinerte poteter

Categories Middag, Oppskrifter, Svin

Svineknoker kan brukes til mye annet en bare lapskaus og supper. I går hadde vi langtidsstekte svineknoker til middag. Disse var stekt i 5 timer på 100 grader. Jeg hadde to store knoker i ovn akkurat for den grunn at jeg skulle ha denne retten i dag.

Knoker kan du også trekke i to timer for denne retten eller steke i 3 timer på 125 grader. Jeg brukte røkte knoker og ikke lett salta. Passer bedre til steking.

Her skjærer/plukker jeg rent en knoke.

Kjøttet steker jeg lett i en panne med smør. Jeg har kuttet opp 2 fedd hvitløk og en halv chili som får surre sammen med kjøttet et par minutter.

Jeg bruker ferdig wok grønnsaker (rester) som jeg så har sammen med kjøttet i pannen. Jeg har også i en halv rødløk. Dette får surre sammen til grønnsaker er møre.

Som tilbehør har jeg lagd fløtegratinerte poteter.

Dette trenger du til 4 personer:

  • 10 stk poteter (valgfritt om de er melne eller kokefaste)
  • 3 dl fløte
  • 1 dl revet ost eller mer
  • 2 stk hvitløksfedd
  • 0,5 ts revet muskatnøtt
  • 0.5 ts salt
  • 0.5 pepper
  • 1 stilk vårløk

Slik gjør du:

Kutt opp poteten i skiver. Her i huset spiser vi med skall, så jeg lar det være på. Dette er jo opp til deg. Ha poteten i en kasserolle.

Hell over fløte, hakket hvitløk, muskat, salt og pepper. La dette koke opp.

Ha potetblandingen over i en ildfastform.

Dryss over ost og vårløk

Stekes på 220 grader i 15-20 minutter.

Som saus har jeg kokt opp 2 dl vann og 2 grønnsaksbuljongterninger. Jeg jevner med maizena og vann.

Smaker til med fløte, ev.salt og pepper. Hakker opp til gressløk som jeg har i.

Da kan du servere denne herlige middagen.

2 kommentarer

2 thoughts on “Stekt svineknoke med grønnsaker og fløtegratinerte poteter

  1. Mmm ser veldig godt ut!Du lager så mye god mat,og så veldig oversiktlige oppskrifter!!🙂🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *