Yoghurtmarinert kylling og enoki

Categories Middag, Oppskrifter

Yoghurt og kylling passer fint sammen. Og når du får enoki som tilbehør, blir dette en fest i munnen. Vintersoppens kultiverte fetter, enoki. Hvis du ikke kjenner til vintersopp, kjenner du sikkert til tvillingbroren enoki, også kalt enokitake fra asiatiske butikker. Et stort knippe av masse kritthvite, lange og tynne småsopper tett i tett. Faktisk en foredlet og fremdyrket versjon av vintersopp.

Jeg har brukt utbeinet kyllinglår til denne retten, men du kan bruke hele lår eller filet. Kyllingen marineres gjerne i 2-3 timer. Her har jeg fritert løkringer som tilbehør. De kjøper jeg fryste og ustekt. Ris eller nudler  passer også godt til denne retten.

La oss begynne med marinaden. Her har jeg et beger gresk yoghurt i en bolle. Jeg har oppi 2 fedd hvitløk og 1 ss vegeta. Kan bruke salt og pepper om du ikke har vegeta.

Kyllingen lar jeg ligge i blandingen lengst mulig.

Jeg finner fram en ildfastform som jeg har litt olje i bunnen på.  Så legger jeg kyllingen i formen. Litt pepper på kyllingen. Steker den på 220 grader i 20 minutter.

Så tar jeg formen ut. Kutter opp litt mozzarella og basilikum som jeg som jeg har oppå kyllingen. Setter formen tilbake i ovn i 20-25 minutter til.

Løkringene friterer jeg i olje. Legger de på tørkepapir slik at oljen får renne litt av.

Enokien kutter jeg av de nederste 2-3 cm på. Helt opp til der soppen deler seg. Jeg legger de i en sil. Da kan jeg senke silen ned i kokende vann. Skal kun ha et minutt. Legg den så rett på et serveringsfat.

Som saus/marinade til soppen har jeg litt olje i en kasserolle. Jeg kutter opp litt chili og hvitløk som får frese to minutter i oljen. Så heller jeg på 0.5-1 dl soyasaus. Dette får koke inn litt. Når maten skal serveres, heller du litt av marinaden over soppen. Dryss gjerne litt gressløk over.

Når kyllingen er ferdig stekt, har jeg kraften fra formen over i en kasserolle. Jeg koker den opp og jevner med maizena og litt vann. Smaker til med litt pepper og fløte.

Da skal vel alt være klart for servering

1 kommentar

1 thought on “Yoghurtmarinert kylling og enoki

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *