Bakt “lotusblomst” løk

Categories Grønnsaker, Middagstilbehør, Oppskrifter

Disse løkene både smaker og ser fantastisk ut. Jeg har brukt rødvinseddik og litt kikkoman på disse, men du kan godt bruke balsamico-eddik istedenfor. Det smaker også utrolig godt. Du kan servere disse til det meste av kjøtt.

Du trenger

(til 2 løk)

2 rødløk

2 ss rapsolje

2 ss rødvinseddik eller balsamico

2 ss kikkoman

salt (jeg har brukt urtesalt)

pepper

Slik gjør du

Kutt topp og bunn av løken og skrell den.

Kutt igjennom løken som en kake, men ikke helt igjennom. Det er viktig at de henger litt fast i bunnen.

Ha de over i en ildfastform. Ha over olje, rødvinseddik og krydder.

Ha over folie og la de stå i 10 minutter. Sett ovnen på 200 grader under/over varme

Løkene dampes under folien i 30 minutter. Ta så av folien, ha over litt kikkoman og sett de inn igjen uten folien i 10 minutter.

Når de er ferdig stekt løfter du de forsiktig over på et serveringsfat. Bruk gjerne to skjeer.

Brett ut bladene forsiktig med hjelp av skje, eller fingrene. Lag for lag slik at det blir en lotusblomst.

Jeg har lagt noen persilleblader rundt bare for farge effekt. Dette er jo ikke nødvendig. Da er det bare å nyte folkens.

15 kommentarer

15 thoughts on “Bakt “lotusblomst” løk

  1. Så pen og enkel mat, uten så mye ingredienser som jeg ikke aner hva er. Dette vil jeg prøve. Takk for at du deler.

  2. Dette så ikke bare fantastisk ut, men skal også prøves 😉 som tilbehør til en eller kjøttrett.

  3. Ser utrolig godt ut, og må prøves (som veldig mye av det du legger ut 😉). Jeg liker oxo at du legger ved bilder som forklarer/ forenkler prosessen😊

  4. Elsker løk. Dette må prøves. Takk for mange gode ideer og ditt herlige humør og sans for både spøk og alvor ❤️

  5. Dette så jo helt fantastisk ut 👍
    som ei vannlilje 🌸 og er nok utrulig hode . Dette må jeg ordne til neste venne middsg .
    Tusen takk for oppskrift.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *