Enkel oppskrift på hjemmelaget syltet ingefær. Syltet ingefær smaker best hjemmelaget, men husk å lag i god tid før den skal nytes. Syre- og sødmeforholdet i laken kan justeres etter egen smak. Riseddik kan byttes ut med eplesidereddik, eller du kan erstatte deler av eddiken med sitron- eller limesaft.

Ingredienser

200 g ingefær

2 dl riseddik

1 dl vann

150 g sukker

1 ts salt

Slik gjør du

Rens og skjær ingefæren i syltynne skiver og legg over i et sterilt oppbevaringsglass.
Bland eddik, vann, sukker og salt i en liten kasserolle. Kok opp eddiklaken og la den småkoke til sukkeret har løst seg opp.
Hell laken over ingefæren (all ingefæren skal være dekket av lake), sett på tett lokk og oppbevar glasset kjølig. Den syltede ingefæren kan spises etter 3 timer, men blir best hvis den kan få stå å godgjøre seg et par dager før bruk.

Tips!

For best resultat bør ingefæren skives syltynt, og en mandolin (grønnsakskutter) er perfekt til den jobben. Du kan selv justere styrkegrad, sprøhet, sødme og syrlighet på din hjemmelagde syltede ingefær.
19 kommentarer

19 thoughts on “Syltet ingefær

  1. Hvordan kan vi justere styrkegrad, sprøhet, sødme og syrlighet på hjemmelagde syltede ingefær.

    1. Jeg lagde denne i juli, og jeg bruker den ennå. Så ganske mange måneder. Helt nøyaktig vet jeg ikke.

  2. Kan man bruke sylta ingefær på samme måte som man bruker annen ingefær? Og bør man da skylde den først?

    1. Jeg bruker den i gryter, sauser og supper akkurat som vanlig. Jeg skyller de ikke. For den lille eddiksmaken setter god smak på sauser og gryter. Jeg tar de bare opp og fin hakker de😃

    1. Ja, du kan det. Er det til syltet rødløk, ville jeg også hatt litt brunsukker i. Men ikke nødvendig😃

      1. Det trur eg absolutt det kan. Prøv 1 ss av laken i et glass vann, så har du ein idé om smaken

  3. Hvor sterk eddik? 7%, 5%, 3,5%?
    Ser stadig oppskrifter med eddik uten angivelse av styrken.

  4. Sylta ingefær spises som den er til sushi men jeg spiser den gjerne som snacks. Er jeg fysen på noe med litt krønsj, syre og sødme er 3-4 skiver sylta ingefær rusen ganger bedre enn shots synes jeg. Kan også brukes som tilbehør til flere retter. Det er bare å prøve seg frem og oppdage nye deilige bruksområder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *