Grillet lammelår med nydelig tilbehør

Categories Grillmat, Lam, Middag, Oppskrifter

Lammelår hører ikke bare påsken og høsten til. Lammelår er også fantastisk godt på grillen. Dette var et lammelår jeg kjøpte i reserve før påske. Det var ferdig krydret, men har selvfølgelig hatt på mer krydder. Lammelår griller du på indirekte varme, altså den delen av grillen som ikke har direkte undervarme. Jeg har kullet på den ene siden av grillen. Dette var en liten kulegrill. Så legger jeg låret på andre siden. Har du en større grill, kan du ha grillkull på begge sidene. Så legger du låret i midten og setter på lokk. Et lammelår på 1.7-2.5 kg tar sånn ca. 45 minutter. Har du steketermometer burde du bruke det. Kjøttet er rosa rundt 60-65 grader.

Først trimmer jeg benet litt slik at det blir fritt for kjøtt. Bruk en kniv til å skrape benet rent for kjøtt. Så kutter jeg av enden. Slik ser det penere ut og du får en liten ende du kan holde i. Se bilder under her.

Dette låret var krydret med salt, pepper, hvitløk, rosmarin, basilikum og timian fra før. Men det er ikke mye syns jeg. Så jeg hadde på ekstra salt, pepper og hakket opp ekstra basilikum og timian som jeg hadde over. Du kan selvfølgelig stikke inn hvirløksfedd om du ønsker også.

Når grillkullet hadde fått brent i rundt 30 minutter og begynner å bli grått, legger jeg på kjøttet. I dag regnet det, så ble under parasoll. For grille skulles det uansett. Legger på lokket og lot låret ligge i 45 minutter.

Imens gikk jeg inn for å lage litt tilbehør. Det ble lagd inne pga været. Jeg stekte potetbåter i ovn. Krydret med urtesalt, pepper, basilikumolje og rosmarin. Båtene stekte jeg på 200 grader i 40 minutter. På forhånd hadde jeg gjort klar noen lotusblomst rødløk, disse skulle også bakes i 40 minutter. Oppskriften på de finner du i linken her:

https://tomsmatprat.blogg.no/bakt-lotusblomst-lok.html

Som saus lagde jeg en brun jevning. Jeg brukte grønnsaksbuljong, vegeta og masse pepper i vannet til sausen. En nydelig saus på 123.

Jeg serverte også en hjemmelaget myntegele til lammelåret. Oppskrift på den finner du i denne linken:

https://tomsmatprat.blogg.no/myntegele.html

Når kjøttet er ferdig grillet og jeg har en temp jeg ønsker i kjøttet, tar jeg kjøttet av grillen. Det skal få hvile i 15-20 minutter.

Jeg legger lammelår, myntegele, bakt løk og potetene på en skjærefjøl. Ser penere ut når man serverer det slik. Jeg drysset over litt sprøstekt hvitløk og litt grønt. Da er det bare å servere

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *