Chili & hvitløksscampi med grønnkål og stekt ris

Categories Glutenfri, Grønnsaker, Middag, Oppskrifter, Skalldyr

Denne spanske retten er en klassiker på tapasbordet. Jeg tilsetter ekstra grønnsaker og stekt ris ved siden av, så det blir en middag ut av det. Steker du scampi perfekt uten at de blir gummi, er dette en utrolig god middag.

Til scampi trenger du: (vi var 2 personer)

  • 500 gram scampi, rå og uten skall
  • Krydderblanding 1 ts av hver. Pepper, salt, paprikakrydder, chiliflakes, provencekrydder, løkpulver/salt
  • 0.5 stk pose grønnkålmiks
  • 2 hvitløksfedd
  • 2 dl sweet chilisaus
  • olje til steking

Til stekt ris

  • 2 porsjoner kokt ris
  • 1 stilk vårløk
  • 0.5 stk sjalottløk
  • 1/4 stk paprika
  • olje til steking

Slik gjør du:

Først lager du krydderblandingen til scampi. De skal gjerne ligge noen timer i krydderblandingen. Er de frosne kan du gjerne ha på krydderblandingen imens de tiner. Og du kan gjerne bruke frisk chili istedenfor tørket slik jeg har gjort.

Når du skal lage middagen trenger du kokt ris. Den koker jeg litt på forhånd med grønnsaksbuljong i vannet.

Risen steker jeg i en varm panne med olje. Etter 2-3 minutter tilsetter jeg kuttet løk, paprika og vårløk. Lar dette få steke sammen 3-4 minutter. Bruker du buljong i vannet trenger du ikke krydre. Men gjerne litt salt og pepper om det er rein ris bare.

Nå skal scampi stekes. Hell ut vannet som er kommet i bollen. Rekene avgir en god mengde vann når de har vært frosne. Varm opp en panne med olje. Stek rekene i 2-3 minutter til de blir rosa sammen med 2 hvitløksfedd som er hakket opp.

Så fort rekene blir rosa har du i grønnkålmiksen. La dette surre sammen 1-2 minutter

Så har du i sweet chilisausen. Den er ferdig til servering med en gang. Ikke la den stå for lenge, da får du sprettballer fort.

Jeg har også stekt litt asparges som jeg serverer med

Da er det bare å servere

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *