Fikk berget den siste chilien vi ikke hadde sett før vinteren. Da blir det litt chiliolje. Chiliolje varmer godt i skrotten om men lager den sterk nok. Vanligvis bruker man 5-6 chili på en 0.5 l flaske. Jeg har litt større flaske, og flere chili. Godt og ha utover høst og vinter. Fantastisk å steke i og jo mer chili, jo sterkere.

Chili har jeg latt ligge i eddikvann ei stund, dette for å få vekk litt bakterier.

Så har jeg tørket de på et kjøkkenhåndkle

Noen av chilien splitter jeg og noen har jeg hele. Vil ha den sterk, men ikke for sterk. Så legger jeg chili på en ren flaske.

Fyll opp med olje. La stå et par dager før du bruker den. Du kan hele tiden etterfylle olje. Chili må ikke komme over oljen. Da mugler de. Du kan også sile ut oljen etter noen dager, når du har oppnådd ønsket styrke. Da holder oljen mye lengre

3 kommentarer

3 thoughts on “Chiliolje

  1. Se her ja, jeg samler ideer til julegaver til alle matglade i familien, dette er jo en ypperlig julegave. Jeg har merket av flere også som du har lagt ut. Alle ideer mottas med den største takk. 🙏🙏🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *