Da var det fram med lynlimen igjen!

Categories Blogg

Jeg har så utrolig uflaks med de tenna mine. Kan bli deprimert av mindre. Nå knakk de igjen!

Jeg har proteser både oppe og nede i munn. Skader etter rusbruk, førte til at jeg måtte trekke alle tennene. Jeg har et egen innlegg om det HER

I går lagde vi mat til et selskap. En time ut i matlagingen, gikk jeg i garderoben for å lime tennene. Ja, for jeg bruker ekstremt mye proteselim. Ellers sitter de ikke fast, selv med to bolter.

Tok tenna ut av munn, og mistet de i gulvet. Limet gjør de litt sleipe å holde i. Derfor bruker jeg vanligvis å sitte når jeg gjør dette. Da faller de i fanget om jeg mister de. Nei da, jeg sto selvfølgelig i går. Jeg så det i saktefilm, der de traff gulvet og delte seg i to. En del til høyre, og en føyk til venstre.

Det er heldigvis på samme plassen de alltid knekker. Det er et helsikes styr å få limt de igjen. Det må passe på millimeteren. Om dere ser hvor mye lim det er igjen i tuben. Så mange ganger har jeg limt de siste året. Ja, må bruke lynlim på de som sitter oppe i munn også. De har en 3 cm sprekk på langs. Og en tann er falt ut. Svelget den uheldigvis da, så fikk ikke limt den på igjen.

Så nå sitter jeg her en lørdagsmorgen. Og prøver å få de sammen igjen. De må også limes litt skev, om ikke passer de ikke i munn. Kan jo heller ikke være bra for helsa denne lynlimen, men jeg har ikke noe valg. Både protesen nede og oppe, er ekstremt slitte nå. Og med masse lynlimrester her og der. Ser jo faen ikke ut!

Nå har jeg gått uten tenner nede i munn siden i går ettermiddag. Det gjør det svært vanskelig å spise. Jeg vil helst ikke prate med folk når jeg ikke har tenner. Og det var litt vanskelig i går. For det kom jo mange spørsmål og vanlig prat fra gjester. Er utrolig flaut syns jeg. Heidi sier at det er ingen som ser det. Jo, jeg gjør det! Og jeg vet det. Da er det ille nok for meg.

I fjor vinter, brukte jeg 2-3 dager på å få de til å passe. For hver gang må de knekkes opp igjen. Pusse bort gammelt lynlim, for så å prøve på nytt. Dette gjør meg ekstremt deprimert. Det går seg vel sikkert til denne gangen også. Nå ligger de og tørker. Så får jeg prøve de om litt. Ikke mye feste igjen å lime på. Så enten knekker de igjen etter en dag eller to. Eller jeg kan være heldig at de holder en måned eller to.

Jeg holder meg i hvert fall hjemme til jeg får de til å passe. Må vel levere inn en lottokupong i dag. Får gjort det på telefon heldigvis😂Om jeg vinner i Lotto, tar gjeldssaneringen det. Så må vinne mye for at jeg skal sitte igjen med noe😂

Nei, det er dyrt å være fattig! Nå fikk jeg i hvert fall ut litt steam!

27 kommentarer

27 thoughts on “Da var det fram med lynlimen igjen!

  1. Hei.
    Syntes veldig synd på deg vedrørende tennene dine. skjønner godt at det er deprimerende for deg. Kanskje kunne opprette en spleis slik at du kan få hjelp med tennene?

      1. Men Tom. nå vet vi alle om problemet ditt ,så hvis noen vil starte en spleis hadde du ikke blitt lei deg ?
        Alle vi som følger deg. og det er mange. vi VET ..Og tenk om alle bare hadde vippset 100 kr ?

      2. Heidi kan vel starte en spleis? Er nok mange av dine følgere som vil gi noen kr. Du gjør så mye for oss, så da må vi gi noe tilbake til en fantastisk man ❤️

      3. Kjære deg, skjønner deg så godt 😪 jeg går heller ikke ut blant folk lenger etter fortanna knakk… Jeg mangler flere tenner både oppe og nede 😭 jeg har faktisk søkt hjel på nav, men fått avslag… Er til å gråte av 😭

  2. Jeg har foreslått dette med spleis overfor Heidi tidligere. Nå har vi hørt så mye om hvordan du har det med de tennene dine, Tom! Det er veldig vondt å lese!
    For all del, la oss få hjelpe deg med dette! Vi vil så gjerne, kjære deg! Du kan ikke fortsette sånn som du driver på nå! Men da må du klare å ta i mot hjelp!

  3. Vondt å lese at du har det sånn og skjønner dette tærer skikkelig på 😔 la oss som gjerne vil hjelpe deg få lov gjennom en spleis 🥰 det ville glede mange av oss hvis vi kunne få takket deg for alt du gir av deg på den måten 🙌

  4. Det er for jævlig at ikke helsenorge kan sørge for at man kan få et verdig liv. Tenner er viktig både for den fysiske og psykiske helsen 😔. Jeg blir også med på spleise. Alle monner drar ❤️

      1. Saneringen er jeg ferdig med etter 8 år, men er to års karantenetid etter sanering. Da kan de gå inn å ta store deler av Lotto gevinst, arv, gaver etc. Jeg har implantater med bolter i munn. Så kostnaden for nye oppe og nede kommer nok på over 100 000.

  5. Det er ikke flaut. Det er fortjent!!! Ta imot med et (snart nytt) smil! 😊
    Ser det går unna som bare det med spleisen. Gøy!!!

  6. Føler med deg, har selv proteser i munn, men mine sitter heldigvis godt også uten lim (og jeg har igjen 5 fortenner nedi…

    Meeeen jeg ville vært veldig forsiktig med vanlig lynlim… svigerfar har fortalt om den gangen han møtte sin mor på butikken og hun var helt fjærn, virka beruset… de hadde limt gebisset hennes selv, med lynlim. Hu ble rett og slett ruset av limet

  7. Viktig med tenner og fint å se at så mange vil være med å støtte spleisen
    Vet om en veldig bra klinikk i Gdansk hvis du skulle ønske å reise dit😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *