Tannløs

Categories Blogg


Hvorfor skal det være så dyrt å gå til tannlege i Norge. Tenner er jo en del av kroppen, og burde da gå under vanlig helsehjelp. Det er nok alle enig i, men det kommer aldri til å skje.

Jeg sliter ekstremt med mine tenner. Noe som også gir meg store komplekser. Jeg har ingen tenner egentlig, bare plastikk. Implantat med to skruer nede, og gebiss oppe. Det er kjekt i en aldrer av 45. Og jeg har allerede hatt det i over 11 år. Derfor liker jeg heller ikke å bli tatt bilder av.

Jeg har alltid hatt dårlige tenner. Bestandig mange hull, og mye tannpine. Ja, årevis med tannpine. Den ene gangen varte det i 3 år. Jeg kunne kun tygge mat på ene siden, for det var åpne hull på andre siden. Og kom det noe mat dit, da holdt jeg på å svime av.

Det som var spikeren i kista for mine tenner, var rusmisbruk. Når jeg hadde oppheng på amfetamin, så pirket jeg i stykker tennene mine. Nål, syl, speil og lommelykt. Slik holdt jeg på i timesvis, skjønte jo ikke bedre når jeg var ruset.

Det ble bare verre og verre, store biter falt ut. Hadde også et stort hull rett igjennom den ene fortannen. Det var pent skal jeg si dere.

Da jeg ble innlagt til rusbehandling i 2011, fikk jeg dekket tannlege. Tennene var så ødelagt, at det ville koste mange hundre tusen å fikse de. Det fikk jeg selvfølgelig ikke dekket, kun billigste utvei. Trekke alle sammen rett ut. Om jeg ikke husker helt feil, var det 12 tenner oppe og 9 nede. Og de ble røsket ut på noen minutter, så fikk jeg gebiss trykket inn i kjeften.

Den nedre delen gjorde så vondt å gå med, at jeg heller gikk uten. 3-4 år etterpå, fikk jeg delt implantat nede. Det var et slik klips implantat. Jeg har skrudd inn to bolter, så kan jeg ta tennene inn og ut. Det har aldri fungert slik det skal. De sitter ikke fast i det hele tatt. Tannlegekontoret som fikset det, gikk konkurs. Så ikke noe å få gjort med det etterpå. Og slik har jeg da gått i mange år nå.

Plastikken rundt tennene er nå så tynn at man kan se igjennom de. En tann er falt ut også. De siste par åra har gebiss og implantat knekt alle veier. Jeg har limt de sammen med lynlim sikkert hundre ganger. Implantatet nede er knekt rett i to. Så da må jeg pusse og lime de sammen med lynlim. Noen ganger holder det i mange uker, og noen ganger en dag eller to.

Gebisset oppe har sprekt ca. 3 cm. Og den sprekken går opp veldig ofte. Plastikken er så tynn, at det begrenser seg hvor mye feste lynlim får. Akkurat nå i skrivende stund, klyper de meg i kinnet når jeg tygger sammen.

Jeg må bruke proteselim for å holde tennene fast i munnen. De løsner hele tiden, enten jeg spiser eller rugler litt. Jeg limer konstant, og jeg kan ikke forlate huset uten og ha med lim. Jeg bruker en tube med lim per dag. Den koster nesten 140 kroner. Det er altså over 4000 kr i proteselim per måned.

Vi ble veldig glad når vi fant lim på Normal til 52 kroner tuben, men nå har de sluttet å selge det. Da vi var ofte og handlet i Sverige, kjøpte jeg lim der. Samme limet som i Norge….til 32 kr

De siste ukene har vi bestilt Corega lim på nett. Har funnet en plass de koster 69. Sendte faktisk inn bestilling på 10 nye tuber i går.

Det er bare spørsmål om tid nå, før tennene er så ødelagte, at jeg ikke får brukt de i det hele tatt. Og hva gjør jeg da? Jo, jeg kommer til å sperre meg inne. Jeg har store komplekser for mine tenner. Det er utrolig flaut å gå slik. Og enda deler jeg det med alle dere. Hadde tenkt å ta bilder av meg uten tenner, men jeg tør ikke.

Jeg får ikke dekket tannbehandling, det må jeg betale selv. Så her må det bare spares, noe jeg absolutt ikke er flink til. Mine tenner setter jeg som regel bak i prioriteringslisten. Jeg er heller ikke kredittverdig, da jeg akkurat er ferdig med gjeldssaneringen min. Det tar ennå litt tid før alt er strøket ut. Så jeg får ikke tannbehandling i avdrag heller.
Jeg er ufør, så det hjelper meg heller ikke. Kokkefruen er også ufør, så å få spart opp midler er ganske vanskelig. Vi klarer oss jo akkurat som det er. Og det uten noe luksus, for det har vi ikke råd til.

Bruk penger fra boksalget tenker vel dere nå. Nei, det kan jeg ikke gjøre. De pengene går ikke til meg, men til firma vårt.

Så dere ser den håpløse situasjonen man er i, men skal nok finne en løsning. Dette blir et prosjekt utover høsten og vinteren. Kokkefruen har lest en del allerede, og funnet noen muligheter som vi må se på. Så kan det hende at jeg slipper unna med 1/3 av prisen. Uansett må det det spares.

Det er jo ikke bare meg som sliter med tenner i landet. Ikke bare meg som ikke har råd til tannlege, ikke bare meg som har komplekser..vi er nok ganske mange som har det slik. Og det er helt for jævlig i rike Norge. Det er rett og slett en stor skam.

Hvorfor er det kostbart å gå til tannlegen? Dette svarer tann- og kjeveklinikken.

Prisen for tannbehandling er relativt høy i Norge. Dette har mange årsaker. Flere av årsakene bunner i krav fra både pasienter og myndigheter om at moderne tannbehandling skal være trygg, bygge på moderne normer for helse, miljø og sikkerhet, og i tillegg ha en høy teknisk kvalitet.

For å møte disse kravene, må tannlegen investere i stadig mer avansert utstyr. Dette koster. For å fylle kravene til dokumentasjon, må det også investeres i dyre datasystemer som skal kunne lagre store mengder data, som journaler, røntgenbilder, fotos m.m. på en trygg måte. Det tekniske vedlikeholdet av alt utstyret krever regelmessig besøk av serviceteknikere med spesialkompetanse. Også dette koster.

Med den tekniske utviklingen som har funnet sted innen odontologien, er det også et økende krav om å holde seg faglig ajour. Hele tannhelseteamet må på kurs, ofte utenbys i flere dager. I mellomtiden må kontoret stenges. Alt dette koster.

I tillegg kan nevnes at alle forbruksvarer som brukes hos tannlegen er dyre fordi de skal være av beste kvalitet.

Ennå har en ikke kommet til utgiftene til husleie, strøm og renhold, regnskapsfører, revisor, offentlige avgifter osv, samt kanskje den største utgiftsposten, utgifter til lønninger til ansatte som setter oss i stand til å yte tannbehandling.

Etter at avdrag og renter på lån er betalt, og midler er satt av til nye investeringer, skal også tannlegen ha sin lønn. I dag er denne bare en mindre del av de totale driftskostnadene på et tannlegekontor.

Utgiftene til å drive et moderne tannlegekontor er i dag formidable. Derfor kan tannbehandling oppleves som kostbart. Alternativet kan være å redusere på kravene til alle tiltakene som gjør at du kan få trygg og god tannbehandling. Er det ønskelig?

19 kommentarer

19 thoughts on “Tannløs

  1. Så synd at man kan ikke få det gratis som sykehusopphold. Det er vel billigere utenlands, men det koster å reise dit også.

      1. Vel.. jeg var i Budapest. Reise, opphold og tannlege gjorde at dette sammenlagt ble 70% billigere enn det kostet i Norge bare for tannlege 🐰

  2. Jeg var så sikker på at NAV/Helfo har stønad til dette, nettopp pga dine tidligere “problem”, det var slik en gang i verden i alle fall… Jeg arbeidet litt i det systemet for en “mannaslder” siden, men reglene er vel endret der og, dessverre.

    1. Helfo dekker kun trekking om det er en sykdom i bunn som har forårsaket dette. Siden Tom allerede har trekket dem er det sikkert ikkje mye å hente der. Eg fikk dekket en del gjennom Helfo da eg fikk mine proteser, men det ble likevel ca 15K å betale for nye tenner opp

      1. Skal bestille time til konsultasjon. Så kan man prøve å søke. Trur heller ikke jeg får dekt så mye. Så må nok ut med 40-50 000 sikkert.

        1. Eg gjorde jo dette nylig (2 år siden) Sendte mail til tannlegen å forklarte at eg hadde ikkje mulighet til å betale alt i ett. Var på konsultasjon og fikk prisoverslag og avtalen var å betale noe hver måned. Men så kom eg jo på at eg skulle prøve å lage/selge armbånd til dette, og det gikk ganske så greit og betalte inn til tannlegen etter hvert som eg hadde solgt 🙂

          Uansett sykdom eller ei, så kan tannlegen sende søknad til Helfo, det verste de kan si er nei. Masse Lykke til! 😀

          Vil jo anbefale skikkelig proteser om implantete blir for dyrt, ved skikkelig tilpasning går det veldig bra

  3. Hei, Tom. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med en medblogger, Zoeticworld. Siden Helene har delt sin tannhistorie på sin blogg, så tror jeg ikke hun vil ha noe imot at jeg viser til henne. Det kan være hjelp å få fra NAV sosiale tjenester for deg. Tenker det kan være bedre å høre Helenes gladhistorie, men ellers er du velkommen til å kontakte meg på mail for veiledning. Gode ønsker sendes.

      1. PS. Bunny kjenner Helene personlig, men jeg veit ikke om han har noe kontaktinfo. Ser at dere har hatt litt kontakt og prata fint nå, så ville bare nevne det 😃

  4. Hei Tom.
    Jeg har også proteser og bruker dette limet:
    https://www.med24.no/profast-superfixativ-40-ml?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=CB0A643B57773FE3823A9F0875D6547A06FE8508
    Dette holder mye bedre enn Corega, nesten dobbelt så lenge.
    Dersom du el noen du kjenner er i Sverige så lønner det seg å kjøpe det der.
    Jeg mener du har krav på å få dekket en del av utgiftene til tannbehandling via Helfo – sjekk det i hvertfall 😍

    1. De hadde den der i Norge før, men ikke sett den på lenge. Ja, skal søke om støtte. Verd et forsøk😊

    1. Er det blitt opprettet en spleis? Vil gjerne bli giver.
      Går vel og vippse, da må det bli lagt ut et tlf.nr.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *