Deilig 6 timers lammelår med tilbehør

Categories Glutenfri, Lam, Middag, Oppskrifter, Påske

Lammelår hører jo både påsken og høsten til for mange. Og du får jo ikke noe bedre en langtidsstekt lammelår med rotgrønnsaker. Det her lammelåret på 2.7 kg har jeg brukt 6 timer på. Og angående det å stikke ut lommer til hvitløk og rosmarin i låret, så støtter jeg Gordon Ramsay når han sa: “Hva i helvete er det dere gjør Norge?”

Jeg stikker ikke hull i godt kjøtt, det er med på å tørke ut kjøttet. Jeg marinerer heller låret en time før steking, så pensler jeg hver time gjennom hele stekingen. Kjøttet ligger også godt ned i kraften under steking, og der henter den det meste av smaken. Dette låret holder rundt 70 grader, hadde jeg servert lår på 62-64 grader her hjemme til ungdommen, så hadde ikke de spist det. Uansett blir låret på denne måten utrolig saftig og godt. 

Slik gjør jeg det:

Først lager jeg en marinade. Den består av olje, rosmarin, hvitløk, urtesalt og pepper. Noe mål på dette bruker jeg ikke. Nøyaktighet her er ikke så veldig nøye. Det viktigste er at du får smak av rosmarin og hvitløk. Jeg blander alt i en kjøkkenmaskin og kjører på fyll styrke i 5-8 sekunder.

En time før låret skal i ovnen tar jeg det ut fra kjøleskapet. Det trenger en time i romtemperatur før steking. Dette gir en jevnere steking fra start, og den får ligge marinert på benken imens jeg kutter opp grønnsaker. Ikke vær redd for å pensle låret godt.

I langformen har jeg hvitløksfedd, kålrot, løk, vårløk, gulrot, sellerirot, meierismør og rosmarinkvister. Så fyller jeg på med 5 dl vann. Ha ovnen på 80 grader over/under varme. Sett låret inn når det har stått ute en time.

Husk å pensle låret ca. hver time om du er hjemme og har muligheten. Etter 5 timer og 15 minutter tar jeg låret ut av ovn, pakker det godt inn i alu.folie og lar det hvile imens jeg lager tilbehøret. Når tilbehøret er ferdig og rett før du skal servere setter du stekeovn på grill funksjonen. Låret skal helt under grillen 1-2 minutter på hver side for å få farge. (dette er uten folie altså)

Så kan jeg fortelle litt om tilbehøret. Jeg har saltbakte småpoteter med rosmarin som tilbehør, dette har jeg gjort klart i form. Olje, grovsalt og rosmarin. Så fort du tar låret ut av ovn skrur du ovnen på 220 grader å setter inn potetene. De trenger 30-35 minutter imens kjøttet hviler i folien. (Det er når potetene er ferdige du setter låret under grill.)

Imens kjøttet har stått i ovnen har jeg lagd en brunjevning. Brunet smør og mel i stekepanne. Når jeg tar låret ut av ovnen får jeg en nydelig kraft som jeg har i jevningen. Koker ut melsmaken og smaker til med litt salt, pepper og fløte.

Alle grønnsakene som er i formen har jeg over i en egen kasserolle. Jeg koker nye gulrøtter og kålrabi til å servere med låret. Det ser penere ut når du serverer en de som har ligget i formen. Grønnsakene som var i formen har en nydelig smak, så de lager jeg en rotmos av. Tilsetter litt smør, salt, pepper og fløte. Kjører med stavmikser til jeg får en mos. Denne blir bare helt nydelig med smak av lam.

Da er det bare å legge opp og servere herligheten.

7 kommentarer

7 thoughts on “Deilig 6 timers lammelår med tilbehør

  1. Helt ening med deg og Gordon. Denne påsken bruker vi denne oppskriften. Gleder meg til en garantert god middag.

  2. Dette skal vi prøve i år, hvor mange personer er et lår på 2.7 kg til? Og hvor mye poteter går det til den porsjonen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *