En koselig jul🎅🏼

Categories Blogg


Når vi kommer forbi 2. juledag, regner jeg som regel julen for over. Ja, butikkene er åpen igjen. Og planleggingen for nyttårsaften starter.

💥💥💥💥💥💥💥💥

Det har vært noen fine dager da. Selv om vi var alene. I dag er det familiemiddag hos svigers. Da kommer også jentene. De har jul hos far i år. Så vi er barnefri fram til fredag.

Lille julaften var vi oppe på nabogården. Grøt og gløgg satte stemningen for jula. Vi var vel 16 stykker i eldhuset der. Og nissen på låven fikk grøten sin. Så da var nok han fornøyd også. Det var 18-19 minus. Så han trengte nok noe å varme seg på.

På kvelden pyntet jentene juletreet, før de reiste til sin far. Juletreet fanget jeg den morgenen. Det var et lite vilt og frittstående tre. Ja, ganske mange tagger hadde det også. Etter og ha vasset rundt i snø og 17 minusgrader, så var jeg fornøyd med fangsten jeg. Ikke det peneste treet jeg fant, men det har da sin egen sjarm.

Julaften var stille og rolig. Kokkefruen og jeg lå rett ut på sofaen foran tv til langt på dag. Etter Tre nøtter til Askepott og Reisen til julestjernen, var det på tide å starte julen. Så jeg satte i gang med mat og dekking av bord.

Nøyaktig klokken 17 i mens Sølvguttene sang middagen inn. Satte vi oss til bords

Nydelig pinnekjøtt og riskrem til middag og dessert. Ja, vi hadde det ganske så trivelig. Det var godt med en litt rolig julaften.

Vi var så mette etterpå, at vi klarte ikke gjøre noe på en time eller to.
Gaveåpningen gikk ganske så fort når det bare var Kokkefruen, Cian og meg. Mange fine gaver og en skikkelig koselig kveld ble det.

Resten av kvelden var det masse kos og musikk. Det ble en sen julenatt på oss.

1. juledag sov vi lenge. Var nok ikke oppe før rundt 9.30

Det var en skikkelig sløvedag, og det var godt. Det trengte vi kjente jeg. Middagen besto av juletorsk og Tilslørte julepiker. Og vi var stappmette igjen. Noe som er ganske så vanlig i jula😂

Kvelden ble tilbrakt foran tv. Julefilmer og andre filmer rullet over skjermen. Masse sjokolade og brus forsvant ned i gapet. Julekakene glemte vi…hadde ikke så mye plass til de uansett.

Jeg var i seng klokken 23.30. Formen var dalende, noe jeg fikk bekreftet da jeg våknet i dag. Det ble lite søvn i natt, mest hoste og vonde knær. Jeg våknet i dag med sandpapir i halsen og rennende nese. Og hoster nesten opp begge lungene kjennes det ut som. Nå har jeg fått dyttet vekk forkjølelsen i en uke. Så den måtte jo komme til slutt. Jeg hadde jo bestemt meg for at den tar jeg i romjulen, og ikke før jul😂Det bedrer seg nok utover dagen. Kjenner litt bedring etter 4 timer nå.

Nå er det bare å sløve på sofaen fram til familiemiddag i ettermiddag. Det blir koselig vet jeg. Pinnekjøtt på menyen hos svigermor i dag. Det har ikke vi noe i mot, vi elsker pinnekjøtt. Ja, blir faktisk enda to pinnekjøttmiddager før året er omme. Vi skal ha det selv en gang til, og vi skal bort på middag en dag til.

Er minus 15 grader i dag. Ser ut som det blir en fin vinterdag❄️Lag dere en fantastisk dag🥰

1 kommentar

1 thought on “En koselig jul🎅🏼

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *