Enkel basilikumolje

Categories Oljer, Oppskrifter, Urter og krydder

En basilikumolje er kjekt og ha på lur. Passer ypperlig til f.eks: salater, pasta, pizza, fisk og jeg bruker den også til å steke i. Det er ikke vits å lage så store mengder i slengen, for holdbarheten er bare et par uker. 

Her har jeg bare hentet inn litt basilikum fra hagen. Bruker rapsolje, for den er best til dette syns jeg. Men du kan selvfølgelig bruke oliven olje om du ønsker.

Jeg hakker opp basilikum bladene litt. Har olje og bladene i en foodprosessor. Kjører den i 30-40 sekunder.

Så siler jeg den. Jeg bruker bare en finmasket sil, men du kan sile gjennom et klede.

Så har jeg oljen over på en ren flaske. Kan brukes fra første minutt, men den får litt mer smak om den får stå litt først.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *