dav

Solbær er jo bare fantastisk godt. Så da lagde jeg like greit litt likør av solbær. I mange oppskrifter finner man at man blander rødvin også i solbærlikør. Det har ikke jeg gjort her. Har brukt 40% vodka. Da blir likøren rett over 20% ca.

Jeg har brukt:

  • 1 liter solbær
  • 200 gram sukker
  • vodka

Slik gjør du:

Om du plukker bær selv slik jeg har gjort her. Må du rense de litt. Jeg har kun grovrenset de. Blader og greiner er fjernet, men tuppene på solbæra har jeg latt være. De er litt vanskelig å få av og det tar tid. Tolmodighet er ikke min sterke side på slikt🤣Jeg vasker og tørker av bæra.

Har de på et Norgesglass

Fyller på med sukker

Så fyller jeg opp glasset med vodka.

Glasset skal stå på kjøkkenbenken. Snu på det innimellom (1 gang i uka holder)Etter 8-10 uker kan du kose deg med solbærlikør. Bærene kan du f.eks blande med litt rødvin. La stå et par dager. Så har du en billig «sherry»

Eller du kan bruke de på is. Voksen is da altså😉

12 kommentarer

12 thoughts on “Enkel solbærlikør

  1. Solbær blad gir også smak. Jeg ville puttet noen blader i. Har laget saft av bare bladene. Den er så god at vi drikker den opp på dagen.

  2. I stedet for sukker kan du også smake til likøren med likørbody.
    Dette er flytende glukose.
    Meget søt

    Dette kan du smaksette den ferdige likøren med.
    Søthetsgraden kan da lett kontrolleres ved å tilsette litt etter litt, og smake underveis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *