Frisk og god kirsebærlikør lager du enkelt selv. Bruk sure kirsebær. Jeg har også smaksatt den litt med nellik. Jeg har brukt 40% vodka. Du bestemmer selv om du skal bruke 60%


Bærene kan serveres som dessert med f.eks. is eller pisket kremfløte til. Denne desserten er en “bilfri voksendessert”, da bærene inneholder mye alkohol.

Du trenger:

  • 1 liter kirsebær ca. 700 gram
  • 400 gram sukker
  • 6-7 nellik spiker
  • Vodka

Slik gjør du:

For at ikke det skal bli stensmak på likøren fjerner du stenene på halvparten av bæra. Fjern også stilk og annet rusk.

Legg bæra på glass. Viktig at det er tette glass krukker. Disse er kjøpt på Europris.

Ha på sukker

Ha i nellik spiker. Du kan også ha i en hel kanelstang om du ønsker. Blir litt mer juletre. Dette kan også sløyfes.

Fyll opp krukken med vodka.

La glasset stå i romtemperatur (kjøkkenbenken) til sukkeret er smeltet. Rist på glasset av og til. Likøren bør stå minst 10 uker før den brukes. Er den lite søt, kan den tilsettes mer sukker. Det er unødvendig å sile bærene fra hvis likøren brukes i løpet av et halvt års tid.

12 kommentarer

12 thoughts on “Kirsebærlikør

  1. Min oppskrift er som følger:
    Fyll et glass med kirsebær, fyll det så med sukker. Rist sukkeret ned og ha i mer. Gjenta dette til du ikke får i mer sukker. Fyll så opp med sprit. La det stå på kjøkkenbenken og snu det hver dag til sukkeret er oppløst.
    Sukker løser seg ikke opp i alkohol så vesken som løser opp sukkeret kommer fra bærene. Jeg bruker 60% sprit. Etter å ha silt av spriten kan du fylle glasset med bærene med rødvin. Da får du noe som kan ligne litt på den danske kirsebærvinen. Så etter det kan du bruke bærene til voksendessert.
    Enjoy. 😋🍷

  2. Hjelp! Når alt var klart og jeg snudde glasset, kom det frem flere larver! Det er andre gang jeg opplever det. Har skylt bæra godt, og med vann og eddik 🙁

  3. Jeg glemte dessverre å ta vare på noen stener for å knuse i likøren. Er det noe annet jeg kan bruke som”erstatning” for stenene?

  4. Takk for svar. Jeg hadde mer moreller i- bør jeg fortsatt ha mer sprit i. Kanskje et par nellikspiker ? Ser du har brukt det?😁 har aldri prøvd med det

    1. Syns det var godt med litt nellikspiker i😊Litt mer sprit hjelper også. Kan vanne den ut om du syns det blir for sterkt😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *