Fiskegrateng med sei og torsk

Categories FirstPrice produkter, Fisk, Middag, Oppskrifter

Reklame | Bakeren og kokken

Fiskegrateng er nydelig middag det. Om man vil bruke ost eller brødrasp på toppen, bestemmer man jo litt selv. Jeg syns begge deler samtidig er veldig godt. Her har jeg brukt både sei og torsk i fiskegratengen. Og rører forsiktig inn stivpisket eggehvite for en luftigere grateng. Denne oppskriften holder til 6 personer. Du kan fint fryse ned om ikke alt blir spist.

Du trenger

(til 6 personer)

75 g makaroni

2 ss smør

3 ss hvetemel

4 dl melk

3 vårløk

1 ts salt

0,25 ts malt hvit pepper

0.5 ts muskat

300 gram torskefilet

300 gram seifilet

4 stk. egg

1.5 dl revet ost

ca. 0,5 dl griljermel

Slik gjør du

Kok makaroni som anvist på pakken

Smelt smør i en kjele ved svak varme. Tilsett hvetemel og rør blandingen jevn. Skru ned varmen. Tilsett litt og litt av melken og rør klumpfritt mellom hver gang. Kok opp mens du rører godt. La sausen småkoke i ca. 5 minutter.

Ta sausen av platen og tilsett kokt makaroni, oppkuttet vårløk, muskat, salt og pepper. Smak om du ønsker mer krydder i.

Bland fisken i sausen. Jeg koker den ikke på forhånd. Det gir mer smak til gratengen.

Skill eggene, og stivpisk eggehvitene.

Bland først eggeplommene inn i sausen. Vend deretter inn eggehvitene litt forsiktig for å beholde luften i eggehvitene.

Fordel gratengen i en godt smurt ildfast form og strø revet ost og griljermel på toppen. Denne formen er 20•27 cm

Stek i stekeovnen ved 180 °C i ca. 35- 40 minutter til gratengen har hevet seg og blitt gyllen.

La gratengen hvile i 10 minutter før servering. Da får den satt seg litt. Og nei, den blir ikke kald på den tiden.

Server med kokte poteter og revet gulrot. Jeg har også litt smør på toppen.

 

 

Trenger du nye ildfaste former? Bakeren og kokken har mange fine former. Se på disse for eksempel👇🏼 De er perfekt for gratenger o.l

Du får kjøpt de HER

12 kommentarer

12 thoughts on “Fiskegrateng med sei og torsk

    1. Liker ikke sei i gratengen. Torsk, brosme, hyse. Makaroni må til, men ikke den lettkokte typen. Blir bare grøt. Samler alltid brødskalker, som jeg kjører i hurtigmikser innimellom. Kjøpt smaker mye Delikat flatbrød. Purre, ikke vårløk. Billigere og bedre. Ikke spar på eggene! Ost og strøbrød på toppen! Gjerne parmesan også. Fiskegrateng er luksusmat!

  1. Tippa jo rett😅 Må jo prøve denne da💃 Bruker egentlig ikke makaroni🤔 Ha en fortreffelig kveld🐈🎶

  2. ja denne retten er bare helt nydlig glad det ble mye da jeg lagde det i går 2 store former ble frosset ned, lettvindt og ta opp og en skikkelig god husmanskost👍😀

  3. Hva tror du om å bruke knust knekkebrød? Griljermelet er det eneste jeg mangler i dag, skjønner du.

  4. Hvis jeg kjøper frossenfisk, f.eks Rema 1000, sin Prima, da bør disse bare være tint, men ikke dampet/kokt/varmet, før jeg blander de oppi gratengen?
    Jeg har lyst til å prøve denne oppskriften din, for jeg har prøvd flr en anna oppskrift, og da har gratengen blitt så tørr… 😔

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *