Granolabrød i springform

Categories Baking, Brød, Oppskrifter

Et nydelig brød med granola. Her har jeg bakt det i springform (24 cm) men du kan bruke brødform om du ønsker. Eller rett på stekebrett.

Du trenger

50 g gjær eller en pose tørrgjær

4 dl fingervarmt vann

2 ss sirup eller honning

1 ts salt

7 dl siktet hvetemel eller spelt

3 dl sammalt rug, grov

1 dl granola

Slik gjør du

Ha de tørre ingrediensene i en bakebolle. Spe med vann og honning/sirup imens du elter deigen. Elt deigen i 10 minutter.

La heve under plast på et lunt sted i 40 minutter.

Ha bakepapir i bunnen av springformen  og smør kantene. Klipp papiret som stikker ut vekk, de fleste bakeark tåler ikke over 210-220 grader. Da kan de ta fyr.

Kna deigen godt på kjøkkenbenken. Form et rundt brød som du trykker lett ned i springformen.

La etterheve i 15-20 minutter

Forvarm ovnen til 225 grader. Stek brødet nederst i ovnen i 30 minutter. Ta ut brødet og løsne det formen. Stek brødet 10 minutter til.

Avkjøl på rist.

12 kommentarer

12 thoughts on “Granolabrød i springform

    1. Granola finner du under hyllen der frokostblandinger ligger i butikken eller enn kan søke opp hjemmelaget granola på nettet å lage det selv.

    1. Så bra😁Syns også det var godt. Baker forskjellig hver gang jeg, må lage oppskrifter til dere🤣

  1. Jeg har bakt dette 6 ganger på 1 mnd for sønnen elsker dette. Men hvordan oppbevarer du det? Blir tørt allerede dagen etter, og dag 2 er det knusk. Det ender med at vi omtrent spiser hele brødet dagen det er bakt:-)

    1. Jeg fryser ned halvparten. Ellers oppbevarer jeg det i pose. Noe man egentlig ikke skal, men her i huset går det mye brød. Om brødet blir så fort tørt, er den vanligste årsaken at det er for mye mel. Prøv og bruk litt mindre mel neste gang😀

  2. Dette så nydelig ut! men jeg bruker granulat til frokost som er litt søt. Har du noe å anbefale?
    PS. jeg samler alle de gode oppskriftene dine på min egen tidslinje, så jeg bare kan skrolle meg ned der og finne noe som passer for dagen. Tusen takk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *