En saftig og god gulrotkake dette. Gulroten er ikke raspet i denne oppskriften, men kjørt med stavmikser. Du får et mye bedre resultat på kaken på denne måten, og mer smak. Dette er ikke en veldig stor oppskrift, men du kan doble den om du ønsker. Denne oppskriften holder til 4-6 personer.

Du trenger:

250 gr gulrot

4 egg

1.5 dl rapsolje

150 gr sukker

1 ts kanel

1 ss honning (kan sløyfes)

250 gr hvetemel

2 ts bakepulver

Ostekrem

175 gram romtemperert smør eller margarin

250 gram melis

200 gram kremost

1.5 ts vaniljesukker

Slik gjør du:

Skrell og kutt gulrot i mindre biter

Ha gulrot, egg og olje i en bolle. Kjør med stavmikser til du har en glatt røre.

Tilsett sukker og honning. visp litt til

Tilsett siktet hvetemel, kanel og bakepulver. Bland godt sammen

Finn fram en liten springform. Eller annen kakeform. Kle bunnen med bakepapir. Hell i røren. Jeg bruker en liten silikonform her.

Stekes på 180 grader i ca. 35-40 minutter. Bruk en strikkepinne eller grillspyd for å sjekke om den er ferdig.

La den avkjøle litt før du tar den ut av formen.

Ostekrem:

Pisk romtemperert smør og omtrent halvparten av melisen til smørkrem. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen, og pisk ostekremen jevn.

Smør ostekremen på kaken. Pynt etter ønske. Jeg bruker til hakket stratos her.

17 kommentarer

17 thoughts on “Gulrotkake

  1. Det var er kjempe god gullerot kake. Den skal jeg severe på klubben👍🫠

  2. Dette er en super oppskrift,fordi jeg ikke har hender til å bruke rasper,og den elektriske har tatt kvelden..

    Er også supert med en mindre oppskrift,så slipper man svinn om man er alene.

    Takk for oppskrift,Tom!😊👍

    1. Jeg har brukt Philadelphia her, men er også godt med de som er ferdig med fruktsmak😀

  3. Denne ser veldig god ut, må prøves! Men kan jeg f.eks doble for større form? Evt hvor stor tror du?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *