Med en enkel oppskrift og litt øvelse er det faktisk lettere å lage enn du kanskje tror. Kokkefruen og jeg ville øve mer på dette med lefser og takke. Jeg var malemester og takkemester i dag. Hun sto for deig og kjevling.

Det finnes et mylder av forskjellige oppskrifter på potetlefser, alt fra de helt enkle til de mer kompliserte. For nybegynnere er det enklest å begynne med de to viktigste ingrediensene: poteter og mel. Pluss litt salt for smakens skylt.

Hvilke poteter er best egnet til lefsebaking?

Mange foretrekker å bruke melne poteter i potetlefsene, for eksempel mandelpoteter. Melne poteter inneholder mer tørrstoffer, noe som gir en løsere konsistens som egner seg godt til lefsebaking. Kokefaste poteter trenger litt mer hvetemel en det som står i oppskriften under. Det kjenner du deg fram til.

Når det kommer til mel har vi valgt å kun bruke siktet hvetemel. Finmalt rug vil gi veldig god smak og kan brukes sammen med hvetemelet, men det gir også en litt mer klissete deig som kan være vanskeligere å jobbe med.

Jobb med hendene

Hvor mye mel som må til avhenger av hvor mye fuktighet det er i potetene. Det er en øvelse å finne riktig konsistens og du må bli kjent med deigen. Den er annerledes enn en gjærdeig som kan strekkes og tøyes.

Potetlefsedeigen skal være smidig og myk, ikke fast og kompakt. I tillegg er den «kort» og kan lett bryte når du kjevler og jobber med den.

Hjemmelagde potetlefser uten spesialutstyr

Skal du gjøre lefsebaking til en tradisjon, bør du investere i egen takkepinne og steketakke, og kanskje en egen lefsekjevle. Mønsteret på kjevlen gjør utbakingen enklere og mer effektiv.

Men det er ingen grunn til å la deg stoppe av at du ikke har noe av dette utstyret. Du kommer i mål med vanlig kjevle, stekespade og stekepanne med non stick-belegg.

Det gjør ikke noe om potetlefsene blir rustikke i formen og et stykke unna perfekte på første forsøk. Det viktigste er at smaken er fantastisk og at du har laget dem selv.

OPPSKRIFT PÅ HJEMMELAGDE POTETLEFSER/POTETLOMPER

1 kg kokte poteter

1 ts salt

Ca. 120 g siktet hvetemel, kan hende du trenger mer

Ekstra hvetemel til utbaking

Slik gjør du

Bruk en kjøttkvern eller potetpresse til å mose potetene i to omganger.

Tilsett saltet og elt godt sammen med hendene.

Fortsett å elte med hendene mens du tilsetter litt og litt mel. Når den er klar, skal deigen være myk og smidig, og ikke klistre seg til hendene. Ikke tilsett for mye mel, da kan lefsene bli tørre og stive som flatbrød.

Del deigen i like store emner, ca. 80 gram hver. Kjevle emnene ut til tynne leiver på melet underlag. Stikk med gaffel så lefsene ikke blåser seg opp under stekingen.

TIPS: Bruk en rund tallerken, kasserollelokk eller kakeform til å skjære rundt dersom du vil ha helt runde potetlefser.

Stek potetlefsene raskt på begge sider i en tørr stekepanne eller takke på middels til sterk varme.

Legg lefsene i en stabel, pakket i rent kjøkkenhåndkle. De kan også avkjøles i en plastpose slik at de holder seg myke. Frys ned lefsene som ikke skal spises samme dag, da holder de seg aller best.

15 kommentarer

15 thoughts on “Hjemmelagde potelefser

  1. kommer fra lefsebakende familie,og det var kun mandelpoteter, salt og hvetemel i deigen. Lefsene ble bakt i november,og det skulle være til påske. Før påske var det ny runde,og de skulle være til november..Har ikke opplevd at mamma og bestemor var tomme 😊

  2. potet lefser blir absolutt best om du brukar 1 dl kremfløte i deigen pr kg potet, dei blir magiske i smaken og fløyel i konsistensen

      1. Iflg min for lengst avdøde mormor skulle potetene kokes med skall, skrelles og males glovarme. Så stod de kaldt over natten før baking. Har fløte i deigen. Smører dem når de er kalde (smør og sukker rørt hvitt) før jeg ruller dem sammen, deler i passe biter og fryser

  3. minner meg veldig om potetkaker vi laget mye av i min barne og ungdomstid. Men vi brukte de potetene som var igjen etter middagen ( betydde ikke hvilken type poteter vi brukte), skrellte de og bare moste de med hendene. Tilsatt mel, litt salt og melk til passe deig. Åt de samme dag, de var best då med smør og sukker på.
    Men gikk lefsekurs for mange år siden, der den ene typen var med poteter (hva som helst av poteter) og de skulle kjevles ut, store runde og stekes på takke, sånn som man gjør med lefser.
    Som du skriver, så er det nok mange forskjellige oppskrifter ute blant folk. Men for meg var det nytt med fløten, der fikk eg et tips eg skal prøve ut 👍

  4. veldig greit med en kost for å koste bort overskuddsmelet.Ellers ser det helt greit ut dette.

  5. Lefser baker jeg hver jul, men potetkaker, som jeg er vant med å si, har jeg bare prøvd en gang. De ble ikke som mors. Har bestemt meg for å prøve igjen.
    Ellers, takk for alle gode oppskrifter, som jeg no har lagd.

    1. Jeg bruker å bake gluten og laktosefri potetlefser av mandel. Bruker rømme og fløte. Når jeg bruker mandelpoteter, så trenger jeg ikke å bruke opp all melet i oppskriften. Jeg lager også hele deigen, veier opp emner og har dem i kjøleskap. Tar ut en og en klump til kjevling. Speltmel går greit i stedet for hva.mel.

  6. nå åpnet det seg en dør for meg Tom, trodde jeg måtte bruke takke for og få det til, men nå kan jeg steke i stekepannen min, super ide, men må bekjenne at smøret til smuldrepaien står på benken enda, men eplene er også kjøpt inn, i dag er det også en strevsom dag med middags gjester og henting av barnebarnet mitt, men jeg setter ikke inn igjen smøret så det mååååå jeg få til og lage,😀👍🙈🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *