Hjemmelaget meksikansk gryterett

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Kylling, Middag, Oppskrifter

Hjemmelaget Meksikansk gryterett er så mye bedre en Toro sine poser. Å lage gryterett fra bunnen finnes ikke vanskelig i det hele tatt. Og det tar ca. like lang tid som en pose gryterett. Mat fra bunnen er alltid best. (og da mener jeg IKKE at det er nok å åpne Toro posen fra bunn, for vet den kommentaren kommer.)

Jeg har brukt kyllingkjøttdeig her, men du skal helst ha storfe.

INGREDIENSER (4 porsjoner)

  • 400 gram karbonadedeig eller kjøttdeig

  • 1  stk løk, gul eller rød

  • 1-2 fedd hvitløk

  • 1 stk paprika

  • 1 dl basmatiris eller den du liker

  • 3 dl utblandet grønnsaksbuljong (jeg bruker en hel terning til 3 dl vann) 

  • 1 boks hakkede tomater

  • 1 ss tomatpurè eller Ajvar 

  • 1 liten boks mais

  • 1⁄4 ts kajennepepper eller chiliflakes

  • 2 ts spisskummen

  • 1 boks kidneybønner

  • Fersk oregano eller andre urter etter ønske

  • Salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Brun kjøttdeigen i en varm panne eller gryte, gjerne i to omganger slik at du ikke koker vannet ut av kjøttdeigen. Bruk litt olje om du trenger det for å unngå at det brenner seg fast.

Legg den ferdigstekte kjøttdeigen til side, og surr løk og paprika oppskåret i små terninger og finhakket hvitløk i den samme pannen/gryten. La det surre på medium varme til at løken er blank og myk, men ikke brun. Lag en liten grop til tomatpureen, og la den frese et lite minutt for å ta bort litt av spissen. Du må gjerne surre løk og paprika i to omganger.

Ha oppi den ferdigstekte kjøttdeigen, en boks hakkede tomater, buljong, mais, ris, vann og krydder (med unntak av salt og pepper). La koke i 20-30 minutter, til risen er ferdigkokt. Spe med mer vann underveis dersom du ser den blir for tykk.

Mot slutten av av koketiden skyller du kidneybønnene og har de i gryten.

Smak til med salt og pepper, og dryss over fersk oregano (eller valgfrie urter) rett før servering.

Server den meksikanske gryten slik den er, eller med en enkel salat, rømme og tortilla chips.

17 kommentarer

17 thoughts on “Hjemmelaget meksikansk gryterett

  1. Er helt enig med deg at det å lage gryterett i fra bunnen av er best. Kjøper ikke poser med gryteretter i det hele tatt. Den du har laget ser veldig god ut. Laget i går en middag med fisk, og med safran saus. Men siden safran er dyrt tok man gurkemeie i stedet, ble godt det også! Ha en fin dag.

        1. Du kan droppe det om du ikke har. Går fint, men mangler da den lille siste prikken over i’n. Skal det erstattes med noe, kan du bruke litt tacopulver. Ikke mye, men bare for litt av smaken.

        2. Det er spisskummen som er “tacosmaken” Men man kan bruke det man har, og krydre det slik man liker det..

  2. Enkelt,flotte bilder,og supert på hytteturen. Trenger bare å varmes i kjele eller i folie på bålet😊

  3. Denne retten høres fristende ut. Jeg er mest glad i gryter som dette. Og jeg har den oppfatningen at Toro ikke er mat, men kjemisett.
    Jeg vil gjerne bruke risottoris her, og jeg regner med at det går bra.
    Takk for spennende oppskrift, det blir Mexicansk gryte ala Tom til middag i dag.😋👍

    1. Så bra☺️Går nok fint med risotto. Pose gryter er det mye rart i ja😆Så best fra bunnen. Denne er fantastisk god😉

  4. Wow, denne var suveren!
    Jeg gjorde alt i følge oppskriften, bortsett fra chili. Av en eller annen grunn blir chilien så mye svakere her ved kysten så jeg måtte øke dosen litt. 😁
    Rømme, tortillachips salat og rødvin fulgte med. 🍷
    Denne skal innlemmes i oppskriftsamlingen min.
    Takk for denne oppskriften!
    Også rødvin på en mandag da. 🍷

  5. Dette hørtes godt ut, bortsett fra at jeg ikke kan fordra mais. Har du forslag til noe jeg kan erstatte mais med?

  6. denne retten er lettvind så dette blir noe jeg skal lage, kanskje i dag,hvis ikke tar turen ut på et spisested, eller hjemlaget spekeskinke og lun potetstuing, nå skinner sola og da passer det jo godt med skinke også😀👍 blir litt elle melle nå tror, begge rettene er kjempe gode.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *