Har du mye tyttebær kan du lage deilig tyttebærgelé. Vi er heldig som har masse tyttebær rett utenfor hytteveggen. Kjekt og ha i fryseren fram til neste høst. Tyttebærgele er like godt om ikke bedre enn tyttebærsyltetøy, og dette gjøres veldig enkelt – med litt juks.

Skal du lage ordentlig gelé som er så klar at du nesten kan se gjennom, må du ha godt med tålmodighet.

Men på denne juksemåten, så istedenfor å la saften renne uforstyrret ut gjennom silduken slik at du får en fin og klar saft (som er betingelsen for en fin og klar gelé) heller jeg tyttebærene i en sil, lar de renne av litt selv og når jeg ikke gidder å vente mer bruker jeg en øse eller noe lignende for å presse bærene for resterende saft.

Så er det bare å koke opp saften med sukker, bruke en skje for å spe bort litt skum fra toppen og heller i rene, steriliserte glass. Dette er også fin gave å gi til noen du er glad i. 

Du trenger:

(Gir 1 liter gele)

1 kg tyttebær

3 ts sitronsaft

500 g sukker (med pektin om du bruker fryste bær)

5 dl vann

8 Einebær

FREMGANGSMÅTE

Ha tyttebær, sitronsaft, knust einebær og vann i en kjele.

Kok opp og la det småkoke 20-30 minutter til bærene er møre.

Hell alt over i en sil og press ned med en skje eller øse for å trykke saften ut av de.

Ha saften over i en ren gryte og varm det opp igjen. Tilsett sukker.

La geléen småkoke i 20 minutter, skum av.

Hell den varme geléen i varme, rene steriliserte glass og legg på lokk. La de avkjøle i romtemperatur.

Oppbevar mørkt og kjølig.

Det som ble igjen i silen, satte jeg også tilbake på platen på svak varme. Hadde i sukker og lot putre litt. Dette blir tyttebærsyltetøy.

12 kommentarer

12 thoughts on “HJEMMELAGET TYTTEBÆRGELÉ

    1. Ha det på glass som det står i oppskriften. Om det ikke er stivnet til i morgen, så må du koke det opp igjen og ha i litt gelatin.

  1. Hei jeg kokte tyttebærgele i dag,ble ca 6 L ,men den ble altfor tynn.Må koke alt opp på nytt i morgen,men hvor mange gelatinplater trenger jeg på 6 L?

    1. Da har nokk bære vært overmodne, lite pektin i de da. Man kan koke opp alt igjen og bruke flytende/pulver fruktpektin etter oppskrift på pakken, også evt tilsette mer sukker og sitronsyre.

  2. Du skriver at du bruker einebær, men på bildet så holder du krøkebær/krekling?

    litt forvirrende, tenkte jeg skulle lage tyttebær gele og prøve med einebær(som er blåe) – krøkebær er jo helt annerledes enn einebær?

      1. merkelig, jeg har plukket mye krøkebær i år og de ligner veldig på de du holder.
        jeg har óg plukket mye einerbær i år, og de ligner absolutt ikke.

        1. De tørka på glass i butikken er svarte, ikke blå. Derfor ligner det😊Jeg har ikke plukket krøkebær siden jeg bodde i Finnmark for 20 år siden. Finner ikke det her vi bor😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *