Hvilke krydder bruker du mest?

Categories Urter og krydder


Krydder hører nesten til et hvert måltid. Krydder framhever smaker. Og krydder i kombinasjon med hverandre framhever smaker hos hverandre.

Hvilke krydder bruker du mest?

Her hjemme bruker vi mye krydder. De krydder jeg bruker mest er Vegeta, salt, malt sortpepper, paprikakrydder, pizzakrydder/oregano, peppermiks, karri(curry), chili, chiliflakes, hvitløk og salatkrydder.
Så har man timian, rosmarin, basilikum og laurbærblad som kommer hakket under.

Snakker vi friske urter bruker jeg mest gressløk, persille, basilikum, oregano og timian.

Krydder og urter gir ikke bare maten smak, men gjør den også langt sunnere.

Krydder er plantdeler som røtter, frø, frukter, blader, blomster, eller bark med spesielle smaks- og duft- egenskaper. Vi bruker krydder for å gi maten ekstra smak, farge og aroma, og ikke minst for å fremheve matens egen smak.

Nå viser det seg at krydder og urter ikke bare smaker godt, men at det også inneholder store mengder antioksidanter, stoffer som kan gi oss et lengre liv og bedre helse.

Selv om vi spiser lite urter og krydder sammenliknet med annen mat, vil det likevel være en betydelig kilde til antioksidanter hvis vi krydrer maten jevnlig. Kanel, oregano, timian og rosmarin er blant de som inneholder mest antioksidanter. Friske urter inneholder mindre antioksidanter enn tørkete, men til gjengjeld bruker vi gjerne større mengder friske urter når vi først bruker det.

Til tross for at innholdet av antioksidanter varierer mellom de ulike krydder- og urtesortene, kan det være lurt å bruke flere typer ettersom hvert slag inneholder sin helt unike blanding av helsefremmende stoffer.

Koriander og dill bruker vi veldig sjelden her hjemme. Er kun jeg i huset som spiser de. Så lenge det er i mindre mengder vel og merke.

Er det noen krydder eller urter du ikke liker?

Er du redd for å bruke for mye krydder i maten?

4 kommentarer

4 thoughts on “Hvilke krydder bruker du mest?

  1. På pizza bruker jeg pizzakrydder og oregano.

    Normalt sett er jeg forsiktig med krydder pga at jeg får utslett på huden min når jeg spiser krydder. Derfor begrenser jeg meg. Aromat kan jeg bruke og kyllingkrydder på kyllingen min.

    Ønsker deg en superfin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

  2. Kanel, svart pepper, karri, malt muskat gastromat/aromat, oregano, gressløk, kvitløk, chili (flytende som dråper og malt), laurbærblad, ingefær(fersk og malt) og kardemomme.

  3. Nå måtte jeg jammen tenke meg om – det går så på autopilot her 😂. Det går mest av ulike typer salt, kvernet hel sort/hvit pepper, paprika, grill- og provencekrydder, oregano, karri og laurbærblad.

    Friskt så går det mye hvitløk, chili, gressløk, og bladpersille.

    I tillegg brukes forskjellig eddik, soya og tørket skogsopp som smakstilsetning. Kanel til grøten.

    Ikke det mest spenstige, men når det lages mat til én, så begrenser det seg selv 😊.

    Koriander klarer jeg ikke, siden jeg er en av dem som er genetisk skrudd sammen sånn at den urten smaker såpe…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *