Hvor flinke er dere til dette?

Categories Blogg, Tips og triks, fakta og råd

Dette er nok noe alle vet, men kanskje ikke alle bryr seg om.

Ikke kast matfettet ditt i vasken eller i do. Det tetter rørene – både dine egne og alle de som fører kloakk til renseanleggene. Fett og andre matrester er også med på å holde liv i alle rottene.

Vi har egen septiktank, og for noen uker siden fikk jeg litt kjeft.

Tanken vår var full og tett. Og da kommer det jo tømmebil. En hyggelig mann som har vært her før. Og den gangen gav oss beskjed om og IKKE bruke FirstPrice toalettpapir, og helst papir med kun to lag.

Denne gangen var det så fullt at det var tett langt inn i rørene i huset. Vi hadde ikke mulighet til å fikse det selv. Vanligvis klarer vi å stake det opp selv…eller Kokkefruen klarer er vel mer riktig. Nå var det så tett at det tøt ut av rørene i kjelleren

Mannen gjorde jobben sin han. Tømte tank og kjørte inn i rørene. Det han fikk åpnet opp i rørene gav han svaret på hvorfor det var tett.

Det var kilovis med fett som kom ut. Ja, matfett som vi har skylt ned i vasken. Eller mest meg da, den skal jeg ta på min kappe.

Jeg har aldri vært så nøye på dette. Jeg skyller ned med varmtvann og såpe. Og tenker at det går nok greit. Nei, det har det ikke gjort tydeligvis. Så mye fett jeg skyller ned i vasken per uke. Det er ikke få stekepanner eller stekebrett som har gått rett i sluken.

Så nå har jeg blitt flink. Jeg tørker av alle panner og stekebrett med papir. Og kaster det i restavfall. Større menger har jeg på melkekartong før det går i restavfallet.

Her kommer noen tips fra fettvett.no

Fettrester i stekepannen

Ha alltid som regel at du skal tørke ut fettrester med papir fra stekepannen etter at du har brukt den. Det gjør det mye enklere å rengjøre stekepannen. Du slipper også grisete oppvaskkum etterpå. Tørkepapiret med fett kaster du i posen for matavfall (eller restavfall).

Ribbefett

Etter at du har stekt juleribba, kan du la stekebrettet med fett stå til den blir kald. Da vil fettet stivne og du kan lett skrape av fettet og putte i posen for matavfall (eller restavfall). Bruk tørkepapir for å få med siste rest av fett før du vasker stekebrettet i oppvaskkummen. Et annet tips er å bruke stekepose når du steker ribba – da vil alt fettet samle seg i stekeposen, og det er lett og kaste den i avfallet etter at fettet har blitt kaldt. For å få sprø svor, kan du bare klippe opp stekeposen på toppen de siste minuttene av steketiden.

Pinnekjøtt

Fett i kasserollen etter koking av pinnekjøtt stiver når det blir avkjølt. Skrap ut fettet og kast det i posen sammen med matavfall (eller restavfall). Bruk tørkepapir for å få med siste rest av fett før du vasker kasserollen.

Julebakst med smult, delfiafett og flott matfett

Baking av julekaker som smultringer, fattigmann og rosettbakkels, kan gi deg en stor rest med matfett i kjelen. Dette fettet stivner når det blir kaldt, og dette fettet er helt utmerket til å lage meiseboller til fuglene. Hell oppi solsikkefrø, havregryn, mandler og hasselnøtter i fettet, og vips så har du alle småfuglers favoritt. Hvis du heller det i en melkekartong, og lar det stivne, så kan du skjære hull i denne og henge ut hele kartongen. Stikk gjerne en pinne igjennom kartongen slik at fuglene har noe å sitte på.

Fårikål og supperester

Rester fra supper og gryter som helles i avløpet, er deilig mat for kloakkrottene, i tillegg til at matrestene kan inneholde mye fett som fester seg på rørveggene. Hell flytende matrester over i en tom melkekartong, teip igjen toppen og kast den i restavfallet. Du kan også putte kartongen i fryseren i et døgn, slik at matrestene stivner før du kaster den i avfallet.

Glass med oliven og fetaost

Mange heller ut oljen fra glass/bokser med fetaost og oliven i vasken. Men denne oljen er kjempegod å bruke i for eksempel salater, sauser og på poteter. Hell oljen over maten og kast den tomme emballasjen i restavfall.

Frityrolje/store mengder matolje

Frityrolje kan også helles over i en melkekartong eller flaskeemballasje og kastes i restavfall. Dersom du har store mengder med matolje, kan du samle opp dette i en plastkanne og levere det til gjenvinningsstasjoner/avfallsanlegg der du bor.

10 kommentarer

10 thoughts on “Hvor flinke er dere til dette?

  1. pinnekjøtt-fettet/kraften er super å fryse ned for siden å bruke som smak i lapskaus

  2. Ribbefettet/sjyen tar jeg alltid vare på, fryser det i passe porsjoner og bruker det i brun saus. Har alltid ribbefett/sjy i fryseren🥰.

  3. Alle fettrester fra koteletter,steik og ribbe blir tatt vare på og brukt som smakstilsetting i lapskaus og brun saus,herlig👌Og fettet etter flesk- og bacon steking blir gjemt og brukt når vi skal steke egg😋👌

  4. I mange år hadde jeg en tendens til å skylle fettet ned i vasken, men etter at det tettet seg såpass at jeg ikke klarte å åpne det selv skjerpet jeg meg. Nå tørker jeg alltid av pannen med et kjøkkenpapir, før jeg vasker den. Ha en fin søndag 🥰

  5. Før gikk det nok i vasken, men flere aha opplevelser har gjort at jeg nå tørker av og kaster det i matavfall eller rest. Noe bruker jeg igjen. veldig bra tips her som man absolutt bør ta til følge 😊

  6. jeg vasker ikke stekepannene mine, tørker bare med kjøkkenpapir.
    dvs har jeg stekt noe som setter farge, som f.eks Taco, tørker jeg panna godt før jeg vasker .
    mye steke fett helles på melkekarton, eller i “kopp” av aluminiumsfolie.

  7. Har ei kanne som står i kjellergangen (ved kjøkkenet) som alt av slikt tømmes i. Sender det med søppla når kannen er full. Dette har vi gjort i mange år

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *