Fårikål i leirgryte/römertopf

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Gryter, Lam, Middag, Oppskrifter

Fårikål er en nydelig tradisjonsrett man gjerne kan lage i leirgryte uten å kødde med tradisjoner. For leirgryte er en enda eldre tradisjon. Kjøttet blir utrolig mørt i leirgryte.
Her bruker jeg en helt vanlig fårikåloppskrift, man må bare huske litt mindre vann. Hvor mye man får plass til i en leirgryte varierer jo etter hvor stor gryta er. Man burde også kutte kålen litt mindre enn man vanligvis gjør.

Husk at leirgryta må ligge 30 minutter i vann før bruk. Er det en ny leirgryte, eller veldig lenge siden du brukte den sist. Da burde den ligge over natta (10 timer)

Her får du oppskriften jeg fikk plass til i min leirgryte.

Du trenger

(holder fint til 3 personer)

1.6 kg fårikålkjøtt

1.2 kg Hodekål

4 dl vann

1 ss hel sort pepper

1-2 ts salt etter ønske

Slik gjør du

Ha leirgryten først i vann. Ta fram fårikålkjøtt og la det bli romtemperert

Kutt opp hodekål i mindre båter enn du vanligvis gjør når du koker fårikål.

Ha kjøtt og kål lagvis i leirgryten. Ha også litt salt og pepper i. Ha de største kjøttbitene nederst

Tips

Vil du ha ekstra god smak fra pepper, så rist de noen minutter i en tørr stekepanne først.

Fyll på vann i leirgryten og sett på lokk.

Sett leirgryten inn i kald ovn. Sett ovnen på 200 grader. La fårikålen stå 2.5 time i ovnen. Jeg åpner opp etter en time for å snu litt på kålen på toppen. Den kan bli litt brent på toppen i leirgryta.

Server med kokte poteter

3 kommentarer

3 thoughts on “Fårikål i leirgryte/römertopf

  1. her har du gjort noe jeg aldri har prøvd, hadde ei leirgryte etter min mor men det luktet så trått så jeg kastet den, men kan jeg bruke en ildfast form eller en jern gryte emaljert. oppskriften hørtes så utrolig god ut😀👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *