Kalkunsuppe (restemat)

Categories Glutenfri, Grønnsaker, Kalkun, Middag, Oppskrifter, Supper

Man sitter jo igjen med litt rester etter nyttår. Da kan man lage mye god mat. Her har jeg lagd en suppe. Et lite dykk i kjøleskapet etter litt grønnsaker. Og har litt kalkunsteik igjen fra nyttårsmiddagen. Du kan også bruke kylling i denne. Kalkunen er jo stekt på forhånd. Så den har jeg i suppen helt på slutten. Trenger bare å bli varm. Koker du stekt kalkun eller kylling, faller den ofte fra hverandre. Har du litt kraft igjen fra kalkunmiddag, kan du også ha i den. Denne gryten er ganske stor, og holder til 8 personer. Jeg fryser ned det vi ikke spiser. Kjekt og ha senere i vinter.

I denne suppen har jeg

1.5 liter vann

3 terninger med kyllingbuljong/hønsebuljong

500 gram ferdig stekt kalkun

1 liten søtpotet

1 løk

1/3 stk kålrot

2 gulrot

1/3 sellerirot

1 polkabete

0.5 stk purreløk

0.5 stk pastinakk

Salt

pepper

Slik gjør du:

Skrell og kutt opp alle grønnsakene i mindre terninger.

Kok opp vann med buljong

Ha i grønnsakene (ikke purre) og kok de møre

Kutt opp kalkunen i mindre biter

Tilsett purreløk og kalkun de siste 5 minuttene. Ikke koke, bare trekke.

Smak til med salt og pepper

Litt basilikumblader på toppen ved servering

1 kommentar

1 thought on “Kalkunsuppe (restemat)

  1. Hva i all verden skal vi spise i dag? Jeg vil bare berømme deg for alle gode tips og oppskrifter du deler, særlig for hverdagsmaten der vi ofte står bom fast! Hele familien takker deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *