Kalkunfilet med tilbehør

Categories Glutenfri, Kalkun

Jeg syns det er bedre med kalkunfilet istedenfor hel kalkun. Jeg steker den i 4 timer og den blir saftig og god. Fileten har jeg marinert noen timer før den går i ovnen. Denne er på 1.5 kg

Marinade

1 dl kikkoman

Saft fra 1 klementin og skall

1 ts paprikakrydder

1 ss vegeta

0.5 ts peppermiks

Slik gjør du:

Bland sammen marinaden og ha den over fileten. Jeg pensler den flere ganger på noen timer.

Når den skal stekes har jeg over litt smør og fyller 2-3 dl vann i formen. Jeg legger også i noen mandelpotet. Om du ønsker kan du ha andre grønnsaker i formen også.

Fileten stekes på 125 grader i 4 timer. De siste 10 minuttene setter jeg på varmluft og skrur opp til 220 grader.

Fileten må hvile 15 minutter før du kutter den.

Tilbehør

Jeg kutter opp litt bacon som jeg steker i en panne. Så freser jeg litt rosenkål sammen med bacon. På slutten har jeg over litt honning.

Saus

Sausen lager jeg på kraften fra formen. Jeg har også i en ekstra kyllingbuljongterning. Koker opp og jevner med maizena og vann. Smaker til med fløte, peppermix og gressløk.

Waldorfsalat

Det hører jo med til kalkun. Oppskrift finner du i linken her:https://tomsmatprat.blogg.no/waldorfsalat.html

Vi serverer også med salt potetgull og Klementinmarmelade. Oppskrift på marmeladen finner du her:https://tomsmatprat.blogg.no/klementinmarmelade-julens-soteste-eventyr.html

Da er det bare å kutte opp fileten og legge opp tilbehøret.

16 kommentarer

16 thoughts on “Kalkunfilet med tilbehør

  1. Denne oppskriften ser jeg frem til å bruke på gode venner. Når jeg en gang blir ferdig med influensa. Og jeg er langt ifra noen kokk. Derfor så godt med dine bilder og beskrivelser Tom. Men – må det en hel dl til med Kikkoman i marinaden? Ikke noe annet jeg kan bruke?

    1. Det er tørkede og malte grønnsaker. Pluss ganske mye salt. Kjøper på innvandrerbutikker. Kan knuse opp en grønnsaksbuljongterning😊

  2. Har aldri laget kalkunfilet, skal lage og ha med bort på nyttårsaften. Tror du den kan lages dagen i forveien, og i såfall hvordan varmer jeg opp den 🙂 Takk for fine oppskrifter.

    1. Hei😊
      Kalkunfilet blir ofte tørt når den varmes opp. Du kan dele den i skiver. Ha litt kyllingkraft i en form (1 cm) folie over. Og varme den opp på 150 grader.

    2. Jeg har mange års erfaring med kalkun, så jada du kan steke den dagen i forveien, skjær den opp neste dag når den er kald (får mye finere og tynne skiver når den er kald). Pakk den inn i folie, ta noen smørklatter over den oppskårne fileten, og ta den med deg. Varmes opp i forvarmet stekeovn 150-180gr, ca 30 min. Lykke til

  3. Det er så mykje betre enn hel kalkun, har hatt detbdei siste 5nåra om nyttårsaften:)
    Vill gjerne prøve din oppskrift i år,men hvor mange pers er denne til ca?
    Takk for alle disse gode oppskriftene som du deler:)

  4. Takk for kjempeoppskrift igjen! Kalkunenfileten ble akkurat passe stekt. oVar ikke så modig at jeg ordnet sausen på den måten du beskriver, da jeg var redd for å mislykkes. Brukte av kraften i forma til sausen som jeg laget. Du har så bra med bilder og forklarer godt. Skal prøve å lage sausen på den måten som du beskriver, når det ikke er gjester som skal serveres. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *