Kjøttkaker i brunsaus (glutenfri)

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Middag, Oppskrifter, Storfe, Svin

Kjøttkaker er jo den perfekte søndagsmiddagen i mange norske hjem. Her har jeg lagd kjøttkakene med 50/50 storfe og kjøttdeig av svin. Kjøttdeig av svin koster halvparten av en kjøttdeig med storfe. Så litt mer økonomisk. Jeg lager en glutenfri brunsaus, men du kan bruke vanlig hvetemel om du ønsker.

Jeg serverer kjøttkakene med smørdampet spisskål. Oppskrift på den finner du HER

Tyttebærsyltetøy hører selvfølgelig til kjøttkaker. Oppskrift på rørte tyttebær finner du HER

Du trenger

(denne oppskriften gir ca. 18 kjøttkaker. Jeg fryser ned de jeg ikke bruker)

800 gram kjøttdeig (storfe og svin)

1.5 ts salt

0.5 ts pepper

0.5 ts muskat

0.5 ts ingefær

4 ss potetmel

3 dl kraft. Jeg blander ut glutenfri storfebuljong i vann.

1 finhakket løk

Smør/margarin til steking

Slik gjør du

Ha alle ingredienser i bollen til kjøkkenmaskinen, utenom løk og kraft.

Kjøres foodprocessoren imens du sper i kraften, ca 20 sekunder.

Tilsett løken og kjør noen sekunder til.

Tips

Stek først en liten prøvekake. Så kjenner du om du ønsker mer krydder

Smelt smør i en stekepanne. Form kaker av deigen med en skje og hånda. Vann hjelper.

Stek kjøttkakene på middels varme på alle sider. Jeg steker de ikke helt til de er gjennomstekt.

De jeg skal servere, legger jeg over i brunsausen. Så får de trekke ferdig der

Tips

Lager du sausen på stekefettet fra kjøttkakene, får den ekstra god smak. Men da må du bruke mel etter øyemål.

Brunsaus

3 ss smør eller margarin

3 ss glutenfritt mel (eller hvetemel om du ønsker)

7 dl oksekraft (glutenfri buljong)

salt

pepper

0.5 stk løk

Slik gjør du

Smelt og brun smør/margarin i en stekepanne eller gryte. Rør inn hvetemel og la bruningen stå på middels varme. Lag en så mørk jevning som du ønsker.

Det glutenfrie melet blir ofte veldig fort brunt.

Bruker du stekepanne, har du jevningen over i en kasserolle. Spe med kraft imens du rører

La sausen koke i noen minutter, slik at du får ut melsmaken. (Gjelder kun vanlig hvetemel)

Tilsett oppkuttet løk og smak til med salt og pepper

Legg kjøttkaker over i sausen

Da er det bare å servere middagen med kokte poteter, smørdampet spisskål og tyttebærsyltetøy til.

3 kommentarer

3 thoughts on “Kjøttkaker i brunsaus (glutenfri)

  1. Dette blir jo farsekaker. Bruk hendene, og ikke maskin, så får du kjøttkaker. Kjører man i en maskin så får man farse

  2. Takker for oppskriften!
    Sausen ble kjempegod, og jeg hadde litt allehånde i sausen som gjorde den litt gammeldags og god. Nå gleder vi oss til middag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *