Stort enklere kan det ikke gjøres – bær og sukker og en skje å røre med. Og vil du heve smaken til nye høyder, kan du smake til den rørte tyttebæra med en skvett akevitt. Rørte tyttebær kan fint fryses.

Du trenger ikke bruke kjøkkenmaskin/blender til dette, men dersom du ønsker å gjøre det så pass på å ikke kjøre for lenge, det er godt at noen bær er hele. Du kan bruke fryser tyttebær til dette.

Du trenger

(blir litt over 5 dl)

400 gram tyttebær

200 gram sukker

Slik gjør du

Bland bær og sukker i en bolle og visp eller rør godt sammen. Rør til en del av bærene er knust, men la gjerne noen være hele.

Sukkeret vil løse seg opp etter en stund. Jeg serverer aldri før sukkeret har løst seg opp. Vil ikke at det skal knase i sukker når man spiser.

Ha tyttebærsyltetøyet i rent glass. Oppbevares i kjøleskapet.

 

👇🏼

Ønsker du å koke tyttebærsyltetøy. Så bruker du 1 dl vann per kg tyttebær.

La koke i ca. 15 minutter. Her kan du også velge å tilsette litt ekstra smak ved å ha en kanelstang eller 1 ts malt nellik oppi mens det koker.
Hell over på glass med lokk og oppbevar i kjøleskap. Kan også fryses

13 kommentarer

13 thoughts on “Rørte tyttebær

  1. Rørt tyttebærsyltetøy skal røres for hånd i minst 1 time. Det gjør min mann! Han har lært det av sin mor. Det blir godt da.

    1. Min mann sier nå at da han som ung gutt bodde hjemme hos a mor ble tyttebærsyltetøyet rørt i 2,5 time!! 😉 I vårt hjem holder det med 1 time!👍🏻

      1. Hvis det er noen tvil i min kommentar, så ble tyttebæra rørt for hånd! Ingen mixer nei!

  2. Hei jeg bruker en dæsj vaniljesukker når jeg rører tyttebær. og fryser det ned i små beger.Er som nyrørt ferske bær 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *