Klæppsuppe, bollesuppe, klotmjølk, klubbvelling, bollemelk eller klæppmel

Categories Middag, Oppskrifter, Vegetar

Denne klassiske retten går under flere navn. Klæppsuppe, bollesuppe, klotmjølk, klubbvelling, bollemelk, klæppmel. Uansett hva du kaller den, her er oppskriften. Jeg synes det er viktig at vi bevarer en del av de gamle norske oppskriftene, for mat er også tradisjon. Og dette er absolutt en gammel tradisjonsrett. Det finnes forskjellige oppskrifter på denne. Noen har kardemomme i melbollene. Noen har kanelstang i melken. Ja, det finnes nok flere varianter enn navn på denne. Denne oppskriften er en enkel en. 

Ingredienser

(holder til 3 personer)

2 dl melk

1 egg

1 ss sukker

En klype salt

4 dl hvetemel

+ 10 dl melk til å trekke klota i

Sukker og kanel til servering

Slik gjør du:

«Bollene» lager du med å blande melk og egg lett sammen. Deretter tilsetter du sukker og hvetemel, og eventuelt litt salt, til det blir til en slags grøt.  Røra blir litt løs men ikke tilsett mere mel, de blir kompakte med for mye mel. La røra svelle.

Kok opp melk, skru ned varmen så det såvidt syder. Lag klot med ei spiseskje. Dypp skjea først i den varme melka og ta deretter godt med røre på skjea og slipp de forsiktig ned i melka. Du kan gjerne lage de litt mindre en jeg har gjort her.

Rør veldig forsiktig så klota ikke går i stykker. De trenger ca 12-15 minutters trekketid. Sjekk en ved å dele den, de skal ikke være deigete inni.

Sukker og kanel oppå ved servering. Men hva drikker man egentlig til bollemelk?Det har jeg aldri funnet ut.

38 kommentarer

38 thoughts on “Klæppsuppe, bollesuppe, klotmjølk, klubbvelling, bollemelk eller klæppmel

  1. Jøje då😱Må ha vokse opp før “føritida ” eg for ditta hakje komme innom min tanngard😁Å eg har måtta ete mykje løye 😂Men sikkert godt….sikkert..

  2. Klæppmelk ble mye spist før, og av og til nå også her i huset. I tillegg til sukker og kanel kan den toppes med sprøstekte baconbiter. Kjempegodt! Drikke til: melk! 😋

  3. Der æ vokste opp ,hadde vi en anna versjon av bollmelk. Vi raspa potet,og hadde i hvetemel til det ble ganske tykt. Så kokte opp melk,og brukte ei skje til å forme boller,som så kokte imelka i ca 20 min. Sia d er stivelse i poteten,ble melka litt tykkere,og så hadde i litt salt og sukker i melka. D var veldig vanlig hos oss,og fremdeles lager jeg d til mæ sjøl

    1. Slik lager jeg det også. Barndomsmat. Nam men. Men jeg blander bygg og hvetemel. Kaller det kleppsuppe.

      1. Dette er en annen rett, utav prisnsippet klubb/kompe/raspeballl, her er det gjerne kokt med saltkjøtt og vi kaller det skeidarar(Vestlandet) man legger de i kraften med en skje 🙂

  4. Er oppvokst med dansk mamma så dette var helt ukjent. Må testes! Lurer på når “retten” spises; som dessert, kveldsmat eller kanskje som en del av middagen… ?

    1. Blir både brukt som middag, dessert og til kos. Er utrolig mettende med 3-4 slike boller.

  5. Dette har jeg aldri fått servert eller hørt om, og jeg er “gammel” østlending, hvor kommer den fra ? Vi har eggeklot, men det er jo ikke det samme

    1. Grunnen til at den har så mange navn, er jo at den er fra alle kanter av Norge. Så hvor spesifikt den opprinner fra er vanskelig å vite😀

  6. Kleppmelk pleide jeg å få hos naboen da jeg var liten.Min mor “kokte” kleppene i lettsalta vann før de ble hatt over i varm melk.

  7. Mor mella (Min Mormor Emilie) laget denne hver gang vi kom med båt til øya på Finnmarks kysten. Vi kalte den for Bollemælk, skal lages neste lørdag!!

    1. Fra Alta og vi kaller det også bollemelk 🙂 Veldig digg, mektig og får gode minner av denne retten.

  8. Jeg er fra Toten og har vokst opp med “Krommjølk” som vi kaller det🙂 Det er innmari godt👍

  9. min mamma lagde klot når vi skulle ha fersk suppe. Kloten kokte hun i kraft fra suppa i en kjele for seg selv så ikke den ferske suppa skulle bli gromsette. Nydelig. Den kloten var det beste jeg viste.

  10. Bollemelk e det beste. Handlet inn til dette i dag faktisk. Husket da jeg var lita så pleide jeg og ønske bollemelk på julaften, fikk aldri nok og mor og far lagde det ofte. Like glad i bollemelk i dag og flere av mine barn elsket det. Takk dom deler og skal doble oppskriften og vell så det. Like godt om ikke bedre når man varmer restene opp igjen 🤗

  11. Som Trønder sto klæppsup på menyen titt og ofte, det er Såå godt. Har ikke spist det på mange år. Men det blir det forandring på nå. Takk🌺

  12. klotvilling er navnet vi bruker her. hjemmelaget solbærsirup er absolutt beste drikke til. eller bringebær saft

  13. Godt kjent med kleppsuppe, drikke til er best med vann.Saft tar vekk smaken og du spiser allerede melk,så jeg synes vann er best.

  14. Så gøy å se noen lage dette! Vi kaller det klotvelling i familien min. Det har vært med oss gjennom flere generasjoner, men kages ikke like ofte nå. Jeg har prøvd å lage det glutenfritt med toro kakemix/maismel/rismel. Går an, men blir ikke helt det samme.

  15. Vi kalte det «Klæppsup», og var en populær middagsrett.
    Oppskrifta var som følger:
    Kok opp ca 1,5 liter melk. Ha i litt salt før kleppene has i.
    De består av 2 egg, bortimot 100 g sukker, 1 raspa kokt potet, 0,5 ts kardemomme,0,5 ts salt,80g smør/margarin, 0,5 kopp melk, hvetemel til passe deig.
    Dette er en «Trønder-versjon»

  16. ååååhhhh! denne må jeg lage i morgen den dag! Rød saft er en selvfølge til bollemelka!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *