Hjemmelaget nugatti er et sunnere og helt vegansk alternativ til vanlig nugatti, og det smaker helt himmelsk godt! Om du ønsker, kan du smelte litt sjokolade og ha i også.

Ingredienser

250 g hasselnøtter

2 ss kokossukker eller brunsukker

1 ss kakaopulver

1/2 ts salt

1 dl lønnesirup

Slik gjør du

Legg hasselnøttene på et bakebrett og rist dem midt i ovnen på 200 °C i 8 min. Avkjøl dem i 10 min. Gni dem med et rent kjøkkenhåndkle for å fjerne det tynne skallet. Jeg fant ut at det var lettere å legge de i et glass med lokk, riste litt. Da løsnet 70% av skallet.

Kjør nøttene til en glatt masse i en foodprosessor med kniver. Det tar litt tid. Etter ca. 10 min ligner det et nøttesmør. Da vil du oppleve at nøttene slipper oljen og blir myke og kremete.

Tilsett resten av ingrediensene og kjør til et glatt sjokoladepålegg. Tilsett ev. litt vann for å gjøre det mer kremete.

Holdbarhet er 1 uke +++

3 kommentarer

3 thoughts on “Hjemmelaget nugatti

  1. Hm.Så dumt jeg reagerer på alt av nøtter og mandler.Bruker Sjokade på brødskiva en gang i mellom.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *