Koking av kyllingkraft på kyllingklubber

Categories Kylling, Oppskrifter, Tips og triks, fakta og råd

Kyllingkraft er kjekt å koke selv om man har mulighet. Den kan f.eks: fryses ned for senere bruk, reduseres og brukes som saus eller til kyllingsuppe som jeg har tenkt. Jeg bruker kyllingklubber, for de plukker jeg rene etterpå å bruker i suppa. Du kan også bruke hele eller halve skrog. Bare del de litt mindre.

Du trenger:

  • 14-16 kyllingklubber
  • 2 stk. løk i biter
  • 0,5 stk. purre
  • 2 stk. gulrot i biter
  • 0,25 stk. sellerirot
  • 10 stk. hel pepper
  • 2 stk. laurbærblad
  • 1 ts salt per liter vann

Du kan også ha i litt estragon eller timian om du ønsker for ekstra smak

Slik gjør du:

Legg kyllingklubber i en stor kasserolle

Legg i grønnsakene og fyll på vann så det akkurat dekker. Kok opp og fjern skummet som danner seg på toppen. Tilsett krydder og salt. La kraften trekke på svak varme (ikke boblekoke) i 2-3 timer.

Sil kraften, gjerne gjennom et klede. Vil du ha kraftigere smak, så la kraften koke inn (redusere) til det halve. Redusert kraft er et utmerket utgangspunkt for en god saus.

5 kommentarer

5 thoughts on “Koking av kyllingkraft på kyllingklubber

  1. Lurt! Har jeg faktisk aldri tenkt på, men er jo genialt. Kyllingvinger koster jo «ingenting», så kan fint brukes til kraft. Takk for godt tips!

    1. Bare hyggelige☺️Kjøpte ekstra klubber i helga når jeg først hadde et tapasselskap der det var på menyen,til akkurat dette formålet☺️

  2. Lurt! Har jeg faktisk aldri tenkt på, men er jo genialt. Kyllingvinger koster jo «ingenting», så kan fint brukes til kraft. Takk for godt tips!

  3. Ser du ikke bruker kyllingklubbene på forhånd. Er det for å få lys kraft og ikke mørk? Jeg lager gjerne mat helt fra bunnen av selv, og finner utrolig mye inspirasjon fra både deg og fra kokkejævel. Stå på gutter – jeg har hengt meg fast i forklærne deres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *