Kokt skinke med surkål, klementinmarmelade og klementinsaus

Categories FirstPrice produkter, Glutenfri, Julemat, Middag, Oppskrifter, Svin

Dette er en kjempegod middag som du gjerne kan servere i juletider. Jeg har brukt FirstPrice sommerskinke her, hadde i fryseren etter jeg fant flere på halvpris. Men den samme skinken heter snart juleskinke.

Jeg har servert med hjemmelaget surkål. Oppskrift på den finner du i linken her:https://tomsmatprat.blogg.no/hjemmelaget-surkal-med-eplecidereddik.html

 

Klementinmarmelade finner du oppskrift på i linken her:https://tomsmatprat.blogg.no/klementinmarmelade-julens-soteste-eventyr.html

Du trenger ellers:

(4 personer)

  • ca. 1 kg skinke
  • 2 laubærblad
  • 1 ss helpepper
  • vann

Slik gjør du:

Ta nettet av skinken. Vær litt varsom, det kan henge godt fast, så det er enkelt å få med kjøttet når du tar det av.

Legg skinken i en passende kjele og hell så mye kaldt vann i, slik at det dekker hele. Ha pepperkorn og laurbærblader i kjelen, legg lokk på, og sett den over ved høy varme.

Skru ned på varmen, når vannet koker og la skinken simre i 40 minutter – skum underveis suppen med en hulskje.

Ta gryten av varmen, men la lokket bli på, og la skinken stå i suppen i 20 minutter. Suppen kan brukes som fond til en saus.

Kutt så skinken i skiver og legg på et serveringsfat.

Saus

Jeg bruker 4 dl fra kraften skinken kokte i. Jeg har i en grønnsakbuljongterning. Jeg klemmer oppi saften fra 2 klementiner. Koker opp og jevner med maizena og litt vann. Smaker til om den trenger salt og pepper. Har oppi 1 ss gressløk.

Jeg har også kokt potet og litt gulrøtter til.

Da er det bare å servere

 

1 kommentar

1 thought on “Kokt skinke med surkål, klementinmarmelade og klementinsaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *