Kvæfjordkake/Verdens beste

Categories Baking, Kaker, Oppskrifter

Reklame | Bakeren og kokken

Dette er min favorittkake, det har det vært siden jeg var liten gutt. Jeg syns både vaniljekrem og romkrem er nydelig i denne. Så det er jo opp til hver enkelt hva de vil bruke. Her bruker jeg romkrem. Jeg bruker ferdig krem fra butikken til denne. Du kan jo selvfølgelig lage selv om du ønsker.

Du trenger

Kakebunn

100 g smør eller margarin
100 g sukker
4 eggeplommer
100 g hvetemel
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
4 ss melk

Marengs
4 eggehviter
175 g sukker
75 g mandelflarn eller hakkede mandler

Fyll
5 dl ferdig vaniljekrem eller romkrem
3 dl kremfløte

Slik gjør du

Pisk smør og sukker til smørkrem. Pisk inn en eggeplomme av gangen. Sikt sammen det tørre. Bland inn i deigen sammen med melken.

Smør deigen tynt utover bunnen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30×40 cm).Eller et stekebrett med bakepapir

Visp eggehvitene stive. Tilsett sukkeret og pisk videre til stiv marengs. Fordel jevnt over deigen i langpannen.

 

Strø over mandelflarn eller grovhakkede mandler

Stek kaken midt i ovnen ved 175 grader i 25 min. Avkjøl kaken helt i formen.

Hvelv så ut kaken og fjern bakepapiret. Snu kaken tilbake, slik at marengssiden vender opp. Del kaken i to deler på midten slik at kaken får halv størrelse (ca 20×30 cm).

Pisk kremfløten til fyllet til stiv krem. Bland kremen forsiktig sammen med vaniljekremen med en slikkepott. Ikke rør for mye, da blir den flytende.

Legg den ene kakebunnen på et passende fat (marengsen skal vende oppover). Fordel over vaniljefyllet og legg på den andre kakebunnen.

Jeg liker best at kaken får stå i kjøleskap noen timer før servering og helst over natta.

Trenger du en ny og god håndmikser? Da er denne fra Bosch et godt alternativ. Kjøp den HER

29 kommentarer

29 thoughts on “Kvæfjordkake/Verdens beste

  1. Det er ikke uten grunn den heter verdens beste, knallgod. Takk for en veldig flott fremstilt oppskrift som alltid. Du er god på dette med å forklare og ta bilder så selv den litt klønete skjønner åssen det skal gjøres.

  2. Jeg lurer på hvorfor denne kaken blir kalt Verdens beste? 😉 Vi synes den er søt, smakløs og lite spennende. Ikke er den freisk og det smaker jo ingenting. Men,- smaken er som baken. Kjedelig kake,- synes vi! 😀

    1. et tips : om du /dere ikke har noe fine eller gode tilbakemeldinger så la heller vær å skriv noe,
      at dere ikke liker smaken av kaken er ikke relevant.

        1. Burde vel være greit å si ka en meine, vedkommede e jo ikkje ufin, bare ærlig! Men å si at kvæfjordkaka e smakløs.. da e det kanskje på tide å sjekke om smakssansen e i orden 😜🐰

  3. Hei
    Jeg har nå bakt denne😊 skal spises i morgen.
    Skal kaka ha med el uten noe over seg når den står i kjøleskapet?

    1. Jeg har plastfolie eller alu.folie over så den ikke skal ta til seg smak i kjøleskapet😊

  4. Dette er ei kake jeg baker ofte, gjerne til venner og kjente som trenger ei kake til et selskap. Av bildene ser det ut som om du legger kakefyllet oppå marengsen! Da blir den jo myk. Jeg snur den halvdelen av kaka som er nederst, slik at marengsen bevares. Noe av det som gjør denne kaka så god er jo nettopp både smak og «tekstur/ konsistens». Et tips bare…;-)

  5. Beste kake ever🤩. Men forstår ikke hvordan du hvelver kaka for å ta bort bakepapiret, blir ikke marengsen stygg da.? Det er vel stor fare for bånnen blir ødelagt? 🥴

    1. Nei, den tok ikke skade i det hele tatt. Brukte rist når jeg snudde. Dro av papiret og snudde forsiktig tilbake med plata. Du må ha støtte på begge sider😊

  6. Før var jeg leverandør til venner og kjente av denne kaka. Men etter jeg kjøpte ny komfyr så får jeg ikke stiv marengs lenger. Kan den stekes.med varmluft, og på hvilken temperatur?

    1. Jeg har bakt denne i 40 år og den ble alltid vellykket. Etter at jeg kjøpte en ny komfyr for noen år siden får ikke marengsen til mer (den faller sammen og blir myk)- jeg har vært så fortvilet og har nå gitt opp å bake den.

  7. Takk for kvæfjordkakehilsen. Jeg baker den ofte da den er favorittkaken til min familie. Men, jeg får bunnen så lav, ca 1-1 1/2 cm, synes når jeg ser andres kake er bunnen minst 2-3 cm. Hva gjør jeg feil 😕

  8. Elsker denne kaken, uansett navn. Hos oss pleier vi ha litt syltetøy, som eplemost el. i kremen. Kan anbefales. Men sikkert vært å prøve med annet også😊

  9. jeg har alltid marengsen ned på bunnen. forblir sprø👍 bruker også helst ripsgele før kremen. evnt bringebærsyltetøy, begge hjemmelaget med minimalt med sukker. frisk og godt😋😋

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *