Langtidsstekte koteletter i form

Categories Oppskrifter

Uansett om det er nakkekoteletter, svinekoteletter eller som dette sommerkoteletter. Så blir de fantastisk møre og gode om du langtidssteker de.

Jeg bruker å ha de stående i 3-4 timer på 125 grader. Da syns jeg de blir perfekte.

Her har jeg lagt grønnsaker i bunnen av en ildfastform. Litt krydder. Så legger jeg kotelettene oppå. Her kan du ha litt smør og krydder oppå. Eller kryddersmør, eller som jeg har brukt her. Grill olje. Du kan også ha litt vann i formen fra start, eller litt underveis om du skal bruke kraften til saus.

Så er det bare inn i ovnen med formen imens du bedriver med andre ting.

Soppstuing syns jeg er veldig godt til koteletter. Så det har jeg lagd her.

Surr sopp og løk i pannen. Litt salt og pepper. Ev. et par knuste einebær. Så har jeg i fløte. Lar dette surre sammen og tykne litt. Her har jeg hatt oppi hele tyttebær på slutten. Gir en nydelig smak. Og et deilig syrlig innslag når du tygger i de.

Server med potet og valgfri saus. Og ev.surkål.

 

Vel bekomme!

24 kommentarer

24 thoughts on “Langtidsstekte koteletter i form

  1. Nydelig mat. Utrolig møre og saftige koteletter.
    Kan virkelig anbefales 😊👍

    1. De bevares godt under kotelettene, men knasende…. Nei🤣 Utrolig god smak på de da☺️

  2. Dette skal jeg prøve! men jeg vil legge potetskiver underst, alt i en form er lurt!

  3. Du sier 125¤ grader i 3-4 timer, men ikke om det er midt i ovnen eller nederst?
    Gleder meg til å prøve så tusen takk for ide og oppskrift.

    1. Slike former skal alltid i midten. Kun brød og enkelte kaker som skal nederst😃Ja, de er kjempegod☺️

  4. Fulgte oppskriften din. Det smakte godt, men kotelettene ble tørre. Hva har jeg gjort feil?

    1. Da var det nok for lite væske i formen. Har kanskje dampet mer bort hos deg enn hos meg. Lurt å etterfylle litt vann om man ser det minker😊

  5. Tusen takk for flott oppskrift; marinerte nakkekoteletter i asiatiske sauser og satte de inn etter den oppskrift i ovnen. Enkelt, lettvint og uten alt griseriet med for-steking! Kotelettene ble super møre!!
    Dette skal gjentas!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *