Langtidsstekte svineknoker (5 timer)

Categories Middag, Oppskrifter, Svin

Svineknoker trenger man ikke bare bruke til lapskaus eller supper. De er supre til steking også. De trenger bare litt tid. Sist jeg lagde disse stekte jeg de i 3 timer på 125 grader. Denne gangen er der 5 timer på 100 grader. For å veie litt opp for strømprisen, så har jeg slått av varmen på bad/toalett imens jeg steker disse. Ikke alle som har råd til og bruke stekeovn i 5 timer i disse tider.

Jeg har brukt røkte svineknoker til denne middagen.

Tilbehør kan du jo velge selv. Jeg har lagd røstipoteter i dag. Link til oppskrift finner du her:https://tomsmatprat.blogg.no/rostiepoteter.html

 

Jeg har lagd saus på kraften fra formen. Jeg har også lagd en soppstuing og stekt litt asparges til.

Du trenger til knokene: (4 personer)

  • 2 små svineknoker (er ganske mye mat på de)
  • Salt
  • pepper
  • vann

Slik gjør du:

Rut opp knokene.

Gni inn med litt salt og pepper

Ha knokene i en ildfastform med 2-3 dl vann

Stekes på 100 grader i 5 timer

Hver time ca. øser jeg over litt kraft fra formen

En halvtime før de er ferdig stekt heller jeg kraften over i en kasserolle. Når knokene har stekt i 5 timer lar du de hvile i 15 minutter på benken før servering.

Kraften koker jeg opp og jevner med maizena og vann. Smaker til med litt fløte, vegeta og pepper (kan bruke salt istedenfor vegeta) Bruker litt sukkerkulør for farge

Soppstuing:

  • 100 g champignon
  • 0.5 løk
  • 2 stilker vårløk
  • 2 dl fløte
  • salt
  • Pepper

Slik gjør du

Kutt opp champignon, løk og vårløk

Stekes lett i en panne med litt smør

Ha over fløte og la koke inn

Smak til med salt og pepper

Stek asparges i en panne

Da er det bare å servere dette nydelige måltidet. Vel bekomme

12 kommentarer

12 thoughts on “Langtidsstekte svineknoker (5 timer)

  1. Ble det ikke vel mye salt? Er det nødvendig ? Min erfaring med svineknoker, både salte og røkte, er at de er salte nok. Ellers høres retten helt herlig ut. Her i huset kjøper vi på tilbud og legger i fryseren. Har også god erfaring med å servere kokt knoke med kålrotstappe og hjemmelaget tomatsaus og selvfølgelig den tradisjonelle ertesuppa.

  2. Hei. Jeg var å handlet i dag og oppdaga at jeg har kjøpt saltede knoker og ikke røkt…. Tror du de kan brukes til denne oppskriften??

    1. Legg de noen timer i vann, så er du sikker😃Jeg har lagd med lettsalta fra Kiwi en gang. De var ikke for salt,men er litt forskjeller på de.

  3. Laget det på torsdag hadde rotgrønnsaker og løk i forma. Det ble veldig god kraft. Vi hadde kålrotstappe til. Og så lagde jeg noen komler også. Knoken var fantastisk god. Har alltid kokt den på komfyren. Bruker å lage betasuppe av svineknoker. Det er min manns favoritt😀

  4. Hei😊 Skal prøve meg på langtidsstekt røkt svineknoke i dag. Passer det med kålrotstappe, vossakorv, poteter og sursøt løksaus til dette?

  5. Har prøvd meg på denne knoken i dag, syntes den ble seig og ikke godt i det hele tatt.

    1. Kan ha vært uheldig med knoken da🤔Fra ei gammel purke eller noe. Jeg har lagd denne flere ganger. Både 3 og 5 timer. Og det faller fra hverandre. Så kan bare være uflaks🤔

  6. Hei. Elsker langtids steking og virker du har god greie på dette. Så tidsbruken din på 3 og 5 timer, og fant kjernetempen som anbefales. Kom frem til da (135-65)*3 er 180 (måltall eller hva det heter) . 5 timer ble svaret 175.

    Bommer man stygt på tiden dersom man bruker dette tallet (180) ved 80 grader som da gir 12 timer(180/15)?

    Kan man eventuelt bruke dette på andre typer kjøtt?

    Jeg syns at jo lengre man steker det, jo bedre blir det. Fant 18 timers + ribbe og den smakte veldig bra, beste jeg har smakt.

    Håper du svarer. Vet at tiden ikke er så nye ved langtids steking men det gir en indikasjon.

    MVH

    Jan-Erik Ødegård

  7. Du kan fint bruke 80 grader i 12 timer. Kjernetemp vil aldri gå over 80 grader. Ja, man Jan gjøre dette med det meste av kjøtt. Ribbe på 12-18 og 24 timer er nydelig😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *