Myntesukker lages av ferske mynteblader og sukker, enkelt og greit. Myntesukkeret er friskt og nydelig å drysse på fersk frukt og bær. Er også godt på yoghurt og vaniljeis. Du kan også bruke det rundt kanten på drinkglass.

Du trenger

1 stk mynteplante

100 gram sukker

Slik gjør du

Ha mynteblader og sukker i en foodprosessor

Kjør dette sammen til mynten har pulverisert seg med sukkeret og du har en grønn, finkornet masse.

Spre myntesukkeret utover en stekeplate med bakepapir. La myntesukkeret lufttørke over natten. Du kan også sette platen midt i ovnen i stekeovnen og tørke sukkeret på 85°C i ca. 40 minutter.

Myntesukkeret vil klumpe seg når det tørker. Så knus det opp i en pose, morter eller kjøkkenmaskin. Så la jeg det tilbake på stekebrettet. Får litt mer tørking, en times tid på benken. Ellers vil det bare klumpe seg igjen.


Oppbevares i en krukke, bolle eller et lite glass.

14 kommentarer

14 thoughts on “Myntesukker

  1. Åå så bra med et tips til hva jeg kan bruke all mynten til😊Kan jo ikke bare lage mojito😂😅

  2. Hvor mye tenker du at en mynteplante er? Her i altankasse vokser det «vilt» så det hadde vært greit med estimat. Gram eller noe annet pr 100 gram sukker 😀

    1. Det er jo en potte. Jeg tok bare hele planten fra butikken jeg. Veide eller målte ikke. Men sånn rundt tippet sier jeg 50 blader😀

    1. Jeg brukte fra butikken😃Har mye ute også. Kan ikke bruke fra hagen til bestilling av tapas. Så må kjøpe nye innimellom. Da er dette en fin måte å bruke de på😁

  3. Gleder meg til boken din. Nå skulle mannen min vært her( døde for 8 år siden)• Det var han som lagde maten her i huset. Lærte barn og barnebarn til å spise ukjent mat og jeg fikk endel kilo i tillegg.

  4. Spennende ide – skal prøves🌿Bruker du kun bladene, ikke stilk? Og er det noen grunn for ikke å bruke fra hage i stedenfor potte?

    1. Bruker ikke stilk nei😀Bare bruk fra hage. Jeg gjør også det, men denne gangen hadde jeg igjen etter et selskap. Så måtte brukes

  5. du lager så mye spennende, har hørt om gressløksalt,urtesalt og diverse salter men her var en ny variant myntesukker var noe nytt for meg, men en kjempe ide 👍😀👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *