En nydelig ostekake dette. Og en av kokkefruens favoritter. Så her har hun bakt den.

New York Cheesecake er ikke lik de ostekakene vi er vant med her i Norge, men burde absolutt prøves. Jeg lover dere at den er god. I New York er denne å finne på et hvert kakebord

Du trenger

Til deigen

250 gram hvetemel

60 gram sukker

2 ts vaniljesukker

120 gram kaldt smør

1 eggeplomme

Fyll

700 gram kremost

175 gram sukker

3 ts vaniljesukker

2 ss revet sitronskall

6 egg

4 dl rømme

4 ss hvetemel

0.5 dl kremfløte

Slik gjør du

Sikt melet i en bolle til deigen. Bland med sukker og vaniljesukker. Skjær smøret i mindre terninger. Tilsett smøret og eggeplomme. Rør sammen med kjøkkenmaskin, til du får en kornete masse.

Kna videre med hendene til du får en glatt deig.

Form til en kule og pakk den inn. La den stå kaldt i 30 minutter.

Forvarm ovnen til 200 grader

Til fyllet røres ost, sukker, vaniljesukker og sitronskall sammen.

Skill eggene

Rør eggeplomme og rømme vekselvis inn i ostekremen.

Bland inn mel og kremfløte

Stivpisk eggehvitene og bland de forsiktig inn i deigen

Smør en springform på 26 cm. Press ut bunnen i formen. Litt opp på kanten også. Ca. 1 cm. Bruk gjerne litt plastfilm/pose til å hjelpe deg.

Bak bunnen på midterste rille i 10 minutter

Sett opp tempen til 225 grader

Fordel fyllet i formen

Sett formen inn i ovnen igjen. Stekes i 15 minutter. Sett tempen ned til 120 grader, og stek videre i 50 minutter. Hvis nødvendig, dekk med bakepapir.

La kaken avkjøle før du setter den kaldt i minst en time. Den faller litt sammen, men det skal den. Blir ofte en liten sprekk på midten også. Bare pynte med litt bær, så dekker du over det.

Da er det bare å kose seg

18 kommentarer

18 thoughts on “New York Ostekake

  1. Denne må jeg prøve å lage, er det godt å servere fruktkompott ved siden av kaken?

  2. denne må jeg prøve, har aldri hørt om den før, men virker veldig god, så da får hilse kokkefrua for en god kake/dessert ❤️ denne må du prøve og ta med i kokeboken din Tom👍 men for sikkerhets skyld lagrer jeg den

  3. Dette er noe av det beste som finnes!!! En av de få tingene jeg savner fra USA. Jeg lurer på om man kan bruke snøfrisk til denne.

  4. Kan jeg bruke mager kesam i?Har cøliaki så jeg lurer på hva slags mel jeg kan bruke isteden for hvetemel.

    1. Jeg har ikke prøvd å steke mager kesam, så vet ikke hvordan den oppfører seg. Har du erfaring med det, så peis på😁Bruk en lys melblanding. Jeg bruker Semper white flour mix.

  5. hei! Har du prøvd å lage den med f.eks. blåbær i fyllet som smak istedet for sitron? Og hvordan gikk det evt.?

  6. Har spist sånn på julebord flere ganger. Aldri bakt selv. Takk for oppskrift. Gleder meg til å bake den 😊

  7. Personlig bruker jeg lavere temperatur så fyllet ikke blir pipet (kokt). Det er nok med rett under 100 grader.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *