Ovnsstekt ørret

Categories Fisk, Mat fra naturen, Middag, Vegetar

Ørret er en fantastisk fisk. Den er god på alle måter både varm og kald. Jeg fikk noen ørret i garn, så i dag lager jeg ovnsstekt ørret i form. Fisken steker jeg hel med hode. Ørreten må vaskes og tørkes på forhånd. Disse tre var fra 250-350 gram

Ørreten salter og peprer jeg først inni buken. Så kutter jeg opp litt vårløk, rødløk, persilleblader og gressløk som jeg fyller i buken. Legger også inn litt sitron.

I en ildfastform har jeg 1 dl vann og 1 dl hvitvin.

Legger i fisken, strør over det som var igjen av grønnsakene. Steker den på 180 grader i 15 minutter. Så setter jeg opp til 220 grader i 5 minutter

Kraften fra formen lager jeg saus på. Har kraften over i en kasserolle. Jevner den til med maizena og vann. Smaker til med fløte, salt og pepper. Hakker opp litt gressløk som jeg også har i.

Som annet tilbehør til fisken har jeg kokt potet og gulrot. Har også to typer pesto, gulrotpesto og gulrotbladpesto. Oppskrift på de ligger her på bloggen min.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *