Lag en spennende plommechutney med smak av ingefær, kanel og stjerneanis. Passer like godt til kjøttretter som til ostefatet. Bruk de plommer du ønsker, jeg har brukt gule plommer fra gården.

(På bildene har jeg brukt halve oppskriften under, men jeg har ikke halvert chili og ingefær. Vi liker den med litt mer krutt.)

Du trenger:

1 kg plomme

0,5 stk løk

1 ss frisk ingefær

0.5 chili

300 g brunt sukker

1,5 dl hvitvinseddik

1 stk. hel kanel eller 0.25 ts malt

1 stk. stjerneanis eller 0.25 malt

0,5 ts salt

SLIK GJØR DU

Skyll plommene under rennende vann.

Del plommene i to, fjern steinen og del plommene i biter.

Ha plommene i en kjele sammen med eddik, løk, ingefær, sukker, kanel og stjerneanis.

Kok opp og la chutneyen koke på middels varme i minst 45-60 minutter, eller til chutneyen har tyknet.

Hell varm chutney over på varme, rene og tørre glass, og sett på tette lokk. Avkjøl i romtemperatur.

2 kommentarer

2 thoughts on “PLOMMECHUTNEY

  1. Den lagde jeg sist du viste den, står noen uker kaldt hos meg før jeg bruker den,noen ganger lenger, men smakte på den da jeg så den på bloggen din nå, yes, den var praktfull!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *