Torskekaker er nydelige kaker. I disse fiskekakene kan du blande i andre typer fisk også, som for eksempel sei. Disse er grove fiskekaker og blir litt kornete når det bare er torsk, men smaken er himmelsk! Jeg har brukt torskefilet fra Firstprice til disse kakene. Og pga at det er mye vann i den, har jeg brukt alle 800 gram istedenfor 600 som det står i oppskriften min.

Du trenger:

  • 600 gram torsk uten skinn og bein
  • 0.5 løk finhakket
  • 2 stilker vårløk
  • 2 ss potetmel
  • 1 egg
  • 2 ts salt
  • 1 ts kvernet pepper
  • 2 dl fløte

Slik gjør du det:

Alle ingrediensene bør ha samme temperatur

Del torsken i mindre biter og kjør til en grov masse i en foodprocessor eller kjøttkvern. Jeg bruker en gammel kjøttkvern.

Ha den grovhakkede torsken over i en arbeidsbolle og rør den seig med salt.

Tilsett sammenpisket egg, fløte og potetmel vekselvis og rør sammen til en smidig farse.

Kutt opp grønnsaker og bland grønnsakene inn i farsen. Sett farsen kaldt i 20-30 min.

Form til kaker og stek i olje/ smør i varm panne i ca. 3 min på hver side. Pass på at fiskekakene får en god stekeskorpe før de snues.

Her har jeg servert med kokte poteter og gulrotstuing.

5 kommentarer

5 thoughts on “Grove torskekaker

  1. Nydelig… dettevil jeg prøve❣️ Kjøper du filetene på Meny eller Kiwi? Tiner du filetene helt først? Aldri prøvd å lage
    Av torsk før

    1. Kjøpt på Kiwi, men de har de samme på Meny. Tiner helt først og lar vannet renne litt ut av de.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *