Rødbeter er en supergrønnsak. Det vil si en grønnsak som har forhøyet andel av viktige næringsstoffer og vitaminer. Rødbeter har blant annet høyt nivå av folat, kostfiber, kalium og nitrat. Studier har vist at inntak av rødbeter blant annet kan senke blodtrykket, styrke immunforsvaret og forbedre fysisk prestasjon ved trening.

Så hvorfor ikke bake brød med rødbeter. Fargen på disse brøda er jo bare utrolig vakker. Jeg bruker form til disse brøda. De blir utrolig saftig.

Juice har jeg bare laget helt enkelt, uten ingefær, ananas eller epler. Skal ikke drikke den. Men du velger selv hvilken juice du vil lage.

Du trenger

Gjærstarter

1 pose tørrgjær

1 dl fingervarmt vann

1 ss sukker

Deig

600 gram hvetemel

200 gram sammalt hvete grov

1 dl fingervarmt vann

1 ts salt

1 egg

2 dl rødbetejuice

100 gram smeltet smør

1 raspet rødbete

Egg til pensling og sesamfrø

Slik gjør du

Skrell to rødbeter. Den ene rasper du grovt. Den andre kjører jeg i en kjøkkenmaskin med 1.5 dl vann ca. Jeg har ikke juicemaskin til å presse ut juice.

Rør sammen gjærstarter, dekk til og la den stå i 10 minutter

Ha mel og salt i en bakebolle.

Tilsett gjærstarter, juice, egg, vann og smør. La kjøkkenmaskinen elte på lav hastighet i ca. 10 minutter. (hold gjerne igjen litt på den dl med vann. Se først om den trengs. Er forskjellige størrelser på beter, og noen har mer saft en andre)

Tilsett revet bete. Elte i 2-3 minutter til.

Sett deigen til heving i ca. 1 time

Ha deigen på benken og kna ut godt. Del i to like emner.

Form to brød som du legger i smurte brødformer. Jeg bruker 1.6 liters former.

Etterhev i 15 minutter

Pensle med egg og strø over sesamfrø. Du kan også lage et mønster på toppen med en sylskarp kniv.

Stekes på nederste rille 225 grader i 30-35 minutter

La avkjøle på rist

4 kommentarer

4 thoughts on “Rødbetebrød

  1. Jeg pleier å putte mye “rart” i brødene jeg baker. Men rødbeter har jeg faktisk ikke prøvd. Det må prøves! for di så kjempe gode ut 🙂

  2. rødbetbrød er veldig gode og saftige. De holder seg lengre enn vanlig brød. Du kan bruke samme oppskrift på squashbrød.( raspe/ eller bruķe kjøkkenmaskin) 😊 Samme oppskrift, men hiv i en banan og litt sjokoladebiter= lunchbrød med brunost eller syltetøy. Mettede, gode og billige.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *