Rømmekake med epler

Categories Baking, Dessert, Kaker

En nydelig rømmekake med epler, sukker og kanel. En helt fantastisk kombinasjon og en lukt av himmel. Den syrlige smaken fra rømmen gjør dette fort til en slager på kakebordet folkens. Jeg har ført to kaker sammen i denne oppskriften, håper dere liker den. Det gjorde i hvert fall vi!

   Ingredienser

125 g smør

2,5 dl sukker

2 store egg

2,5 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

4 dl hvetemel

3 dl lettrømme

Topping:

Ca. 0.5 dl sukker (etter smak)

2-3 ts kanel (etter smak)

3-4 epler

Fremgangsmåte

Smelt og avkjøl smøret. Bland det godt sammen med sukker og egg (bruk håndmikser eller rør kraftig med stålvisp). Sikt de tørre ingrediensene og rør i sammen med rømmen.

Ha deigen i en rund form (26 cm i diameter) med bakepapir i bunnen.

Fordel eplebåter i formen, trykk de gjerne lett ned i deigen. (Ikke under)

Bland sukker og kanel og dryss blandingen over deigen. Eller hver for seg om du ønsker.

Stek kaken midt i ovnen ved 170°C i ca. 1 time. Avkjøl kaken i formen før den forsiktig tas ut.

Server gjerne med vanilje kesam eller vaniljeis

31 kommentarer

31 thoughts on “Rømmekake med epler

  1. da er det avgjort ,det blir rømmeplekake denne helgen 🥰👏🏻👏🏻👏🏻

  2. Du har brukt dobbel porsjon, men er ingrediensene tilsvarende 1 ? Ser helt nydelig ut. Jeg vil bake den i langpanne til stor feiring i august.

    1. Jeg har brukt akkurat det som står i oppskriften, ikke dobbel. Men du må nok doble til langpanne ja👍

    1. Denne kaken er blitt min nye eplekakefavoritt! Nydelig, saftig og luftig. Jeg kan anbefale litt hakkede mandler på toppen i tillegg. Takk for god oppskrift.

  3. Har bakt mange slike eplekaker (uten rømme) men istedet tilsatt en knust banan, raspet epler og knuste ananasbiter ! Eplebiter m/ sukker/kanal oppå kaken til slutt. Serveres med pisket krem ved siden av ! Drømmekaken i familien ! !

  4. Hvis jeg vil bytte ut sukkeret med Sukrin gold, skal jeg likevel bruke samme mengde? Eller bør jeg bruke mindre?

  5. Laget denne i dag, fantastisk saftig😋👍. Blir ikke siste gangen den blir bakt! Ble ikke like fin som din oppå men.. 🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *